Blogi - Kalajoen seurakunta

Blogi

Risti näkyy kauas

Kalajoen kirkko sijaitsee rahdinkuljettajan kannalta keskeisellä paikalla. Pyhäkön jylhä punatiilinen profiili kohoaa aivan kasitien vieressä. Kirkon likellä on pari huoltamoa, joissa raskaiden yhdistelmien kuljettajat voivat käydä aterioimassa.  Kun kirkon sakastissa valmistaudun sunnuntaiaamun messun toimittamiseen, näen ikkunasta ohi jyristelevät rekat.

Kirkon ja valtatien läheisyys tuntuu hyvältä. Kirkontornin huipulla oleva risti ikään kuin kohoaa suojelemaan tiellä liikkuvia ja ammatikseen ajavia. Kalajoen laakeassa maisemassa kirkontornin silhuetti antaa maisemalle muotoa ja terävyyttä. Kirkko on paikkakunnan maamerkki, jonka ohiajavat raskaan liikenteen kuljettajat tunnistavat jo kaukaa, tulivatpa he sitten etelästä tai pohjoisesta.

Paikkakuntalaiselle kuljettajalle kotikirkon risti merkitsee paikkaa josta lähdetään ja jonne palataan. Moni kuljettaja ajoon lähtiessään katselee ajokkinsa taustapeilistä kotikirkon etääntyvää ristiä. Ristin juurelta me lähdemme ja sinne me palaamme. Tämä toteutuu koko ihmiselämän matkalla, elämän, joka mahtuu kahden ristin väliin, kasteristin ja hautaristin. Kasteen hetkellä meihin piirretään pyhä ristinmerkki, ja hautaan siunattaessa se merkki piirretään uudestaan yllemme. Risti seuraa meitä läpi elämän. Ristin muotoista elämä usein on, ja ristin kantamista sitäkin enemmän.

Kalajoella järjestetään syyskuun 18. päivänä Raskaan liikenteen kirkkopyhä, jonne kaikki raskaan liikenteen ammattilaiset perheineen ovat tervetulleet. Juhla järjestetään Kalajoen kirkon ristin juurella, ja juhlan tarkoitus on, että raskaiden kuormien kuljettajat saisivat hetken levähtää niistä kuormista, joita elämä ja työ ovat tuoneet tullessaan. Aikaisempina vuosina on ollut ilo huomata, kuinka moni kuljettajaperhe on vähäisestä yhteisestä ajastaan huolimatta saapunut tuohon juhlaan yhdessä. Kuljettajaperheen jäsenet joutuvat paljon elämään erossa toisistaan. Juhla on tarkoitettu kaikille perheenjäsenille, mutta mikään ei estä tulemasta yksin taikka työporukan voimin. Juhlapaikan löydät helposti. Meidän kirkkomme risti näkyy kauas. Tervetuloa Kalajoelle!

Suvi Lehtimäki, kappalainen

Voit kommentoida tätä blogia osoitteessa: https://www.facebook.com/pages/Kalajoen-seurakunta/257486707616543?ref=ts#!/pages/Kalajoen-seurakunta/257486707616543?sk=wall