Vihille

Kun suunnittelet häitä, ota yhteyttä kirkkoherranvirastoon. Sieltä voit varata kirkon tai muun seurakunnan tilan, papin ja kanttorin.

Kirkkoherranvirasto, Jokelan pappila
Plassintie 2, 85100 Kalajoki
avoinna ma-ke klo 9-14, to suljettu, pe klo 9-14
p. 08-4640 530 sähköposti: kalajoki.seurakunta(at)evl.fi

Ennen vihkimistä on kihlakumppanien pyydettävä, Suomen lain mukaisesti, avioliiton esteiden tutkintaa. Sitä pyydetään jommankumman seurakunnasta tai maistraatista. Avioliiton esteiden tutkinta astuu voimaan viikon päästä 8. päivänä pyytämispäivästä ja on voimassa neljä kuukautta, jona aikana vihkimisen tulee tapahtua.

Avioliiton esteiden tutkintapyynnön yhteydessä sovitaan, mikäli kuulutus halutaan luettavan kirkossa ja myös, laitetaanko tieto kirkollisten ilmoitusten yhteydessä lehteen.

Avioliitto solmitaan joko kirkollisena vihkimisenä tai siviilivihkimisenä. Kirkollisen vihkimisen saa toimittaa Suomen evankelis-luterilaisen tai ortodoksisen kirkkokunnan pappi. Yleisten avioliiton edellytysten lisäksi kirkolliseen vihkimiseen liittyy omat ehtonsa. Evankelis-luterilaisessa kirkossa avioliittoon vihittävien tulee olla rippikoulun käyneitä seurakunnan jäseniä.

Vihkiminen voidaan suorittaa morsiusparin valitsemassa paikassa, kuten kirkossa, kappelissa, kotona, pihalla tai muussa tilanteeseen sopivassa paikassa. Vihkimisessä tulee olla läsnä vähintään kaksi todistajaa. Todistajina voivat toimia sovittaessa myös seurakunnan työntekijät. Vihkiminen on maksutonta kaikille huolimatta siitä, minkä seurakunnan jäsenenä vihkipari on.

Vihkimispaikka-, ajankohta sekä pappi ja juhlapaikka tulee varata hyvissä ajoin. Kirkkoherranvirastoihin varaukset voi tehdä reilun vuodenkin päähän.

Vihkiharjoitus ja vihkivän papin tapaaminen sovitaan lähelle hääpäivää.

Kanttorin kanssa voi neuvotella häämusiikista ja ohjelmasta jo etukäteen.

Vihkipaikan ja juhlapaikan koristelun hoitavat asianomaiset itse parhaalla mahdollisella tavalla.

Lisätietoa kirkollisesta avioliittoon vihkimisestä

Kysyttävää? Yhteystietomme löytyvät täältä.