Miksi rippikouluun

Rippikoulussa saadaan opetusta kristinuskon keskeisistä asioista. Rippikoulu on kasteopetusta, joka perustuu Jeesuksen kastekäskyyn. Jeesus käski kastaa ihmisiä ja opettaa heitä.

Konfirmaatiossa on kyse samasta armosta kuin kasteessa. Jumala haluaa vahvistaa konfirmoitavaa uskossa ja siunata uudessa elämänvaiheessa. Konfirmaatiossa tunnustetaan henkilökohtaisesti usko, johon konfirmoitava on kastettu ja vastataan kysymykseen: ”Tahdotko Jumalan armon avulla osoittaa tämän uskon elämässäsi?”

Kalajoella on ollut käytäntönä, että joku rippikoululaisen kummeista tai perheestä osallistuu siunaamiseen seurakunnan työntekijöiden kanssa. Konfirmaatiossa koko seurakunta rukoilee nuoren puolesta. Konfirmoitavat osallistuvat ensimmäistä kertaa itsenäisesti ehtoolliselle.

Ripari.fi -sivusto on uusi, rippikouluikäisille suunnattu sivusto. Klikkaa logoa!