Uutiset - Kalajoen seurakunta

Seurakuntavaalit lähestyvät - ehdokasasettelu käynnissä

Joka neljäs vuosi järjestettävät seurakuntavaalit lähestyvät. Seurakuntavaalien yhteinen vaalipäivä on koko maassa isänpäivänä 14. marraskuuta 2010. Joissakin seurakunnissa järjestetään kaksipäiväiset vaalit, jolloin on mahdollista äänestää myös 15.11.

Vaalien ennakkoäänestys on 1.-5. marraskuuta. Tällöin äänestää voi myös muualla kuin seurakunnan tiloissa tai oman seurakunnan alueella.

Äänestäjän pitää olla kirkon jäsen 15. elokuuta mennessä

Vaaliuurnalle mielivän pitää kuulua kirkkoon 15. elokuuta mennessä. Tänä vuonna viimeistään isänpäivänä 16 vuotta täyttävät pääsevät äänestämään ensimmäistä kertaa valtakunnallisissa vaaleissa.

Ehdokkaan tulee olla 18 vuotta täyttänyt konfirmoitu kirkon jäsen. Ehdokkaiksi tavoitellaan erityisesti nuoria aikuisia, sillä he ovat tällä hetkellä aliedustettuja seurakuntien luottamustehtävissä. Valittujen luottamushenkilöiden toimikausi on 2011-2014. Ehdokasasettelu päättyy 15. syyskuuta.

Vaaleissa äänestäjät valitsevat luottamushenkilöt, jotka päättävät seurakunnan asioista kirkkovaltuustossa.

Seurakunnat opastavat ehdokkaaksi mielivää sekä antavat tietoa ehdokaslistoista. Myös oman ehdokaslistan perustaminen on mahdollista. Vaalikone auttaa sopivan ehdokkaan löytämisessä.

Lisätietoa vaaleista osoitteessa  www.seurakuntavaalit.fi.