Blogi - Kalajoen seurakunta

Blogi

Ilman pyhää on vain arkea – arkipyhäkoulu Rautiossa

Rautiopäiviin kuuluu monenlaista ohjelmaa seurakunnaltakin, mm. arkipyhäkoulu. Tämän vuoden aiheeksi Raution pyhäkoulunopettajat olivat valinneet Mooseksen syntymän. Yksi opettajista luki kertomusta Mooseksesta, toinen asetteli flanellokuvia esille kertomuksen etenemistahtiin. Lapset saivat myös omin käsin kosketella mm. kaisla-arkkua. Miten paljon helpompaa aikuisellekin oli seurata useamman aistin kautta Mooseksen elämän vaiheita. Eniten aikaa menee varmaan aina tilaisuuksien valmisteluihin. Tätä pyhäkoulua varten askarreltiin etukäteen kartongista eri värisiä kaloja, joita lapset pääsivät onkimaan raamattuhetken jälkeen. Ongitun kalan väri ohjasi lapset eri toimintapisteisiin. Yhdessä hypeltiin tai käveltiin rastirata päästä päähän, toisessa oli aiheeseen liittyvä väritystehtävä ja kolmannessa pisteessä ryömittiin kaislatunnelin läpi. Lopuksi nautittiin mehua ja keksiä ja kotiin viemisinä oli tehtäväpisteistä saadut tarrat ja pyhäkoululehti.

Vaikka pyhäkoululla ei ole tänä päivänä sitä asemaa, mitä sillä oli aikaisempina vuosikymmeninä, sen merkitys ja tärkeys ei ole kadonnut minnekään. Yksi pyhäkoulun kehittämisen tavoite on pyhän ja pyhyyden ymmärryksen lisääminen. Varmaan arvokkain perintö, mitä voimme lapsillemme antaa, on sellainen, joka kantaa paitsi tässä ajassa, myös tämän ajan rajan ylitse. Mikään katoava ei anna ihmiselle sitä turvaa, minkä usko kolmiyhteiseen Jumalaan antaa. Sitä kylvötyötä pyhäkoulussa tehdään. Raamatun sana on elävää, joka ei koskaan ”tyhjänä palaja”. Siksi on tärkeää antaa lapsille mahdollisuuksia tulla Sanan äärelle. Kiitos vanhemmille, jotka tuovat lapsia pyhäkouluihin, kiitos pyhäkoulunopettajille, jotka mahdollistavat pyhäkoulujen pitämisen, myös arkena.

Anna-Maija Pahkala