Blogi - Kalajoen seurakunta

Blogi

Mausta sen tietää

Mistä tietää, että Kalajoen seurakuntatalon emännät tykkäävät työstään? No mausta tietenkin. Ihan pakko kurkistaa keittiön puolelle ja kiittää henkilökohtaisesti. Mutta siinä ovellapa onkin sellainen imu, että se vetää sisään ja istuttaa hetkeksi Sinikan ja Marja-Leenan valtakuntaan.

Kaikesta huomaa, että Sinikka Hukka ja Marja-Leena Junttila ovat enemmän kuin työkavereita. Pitkä kokemus yhteisestä työstä sisältää monenlaista. Ihmisten kanssa on jaettu iloja ja suruja, ristiäisiä, häitä ja hautajaisia valmisteltaessa. Tunneskaala vaihtelee. Suru ja ilo saattavat olla läsnä jopa samana päivänä. Emännän työ ei ole pelkkää ruuan valmistamista. Se on kokonaisvaltaista läsnä olemista ihmisten arjessa ja juhlassa, kohtaamista ja myötäelämistä. Joskus tunteet menevät mukana kotiinkin, ihmistarinoiden kosketusta ei voi laittaa töistä lähtiessä kylmiöön tai jättää keittiön eteiseen, kun valot sammuvat.

Reseptin salaisuus
Tarjoiluja suunnitellaan aina yhdessä tilaajan kanssa. Ruokalista luodaan toivomusten mukaan, ei mitään valmiita menuja tarjoillen. Kaikki ruoka tehdään itse alusta pitäen, vain perunat tuodaan valmiiksi kuorittuina. Siinäpä myös maun salaisuus. Pelkästään leipomiseen kuluu toinenkin tovi.
Reseptejä on kuitenkin turha pyytää. Omat salaatti-, laatikko-, kiisseli- ym. ohjeet ovat kuulemma  salaisiksi leimattuja. Salaperäisestä naurusta voi lukea, että hyvä ruoka ei synny reseptistä vaan sen toteutuksesta.
- Ruoka on hyvää, jos se tehdään hyvistä ja tuoreista aineista voilla ja kermalla, kiteyttää Sinikka hyvän reseptin mukaisen valmistusperiaatteen.
- Hyvä kattila ja uuni eivät pelkästään takaa hyvää lopputulosta, täsmentää Marja-Leena.
Maun lisäksi on tärkeää esille laittaminen, tarjoilupöydän kattaus ja somistus. Pakko ihailla näiden emäntien ideoita ja toteutuksia. Somistukset ovat kuin taideteoksia, itse tehtyjä ja ainutlaatuisia.

Kehitystä ja takapakkia
Vuosien aikana työ on muuttunut. Hyvät tilat ja koneet helpottavat työtä, mutta toisaalta kauppojen palvelu on mennyt taaksepäin. Kuljetuspalveluja ei enää liikkeillä ole ja kaikki tavara perunoita ja jauhoja lukuun ottamatta on haettava itse. Siksi työ on myös fyysisesti raskasta.
Ihmisten palaute on tärkeää. Hyvästä palautteesta saa voimia ja kriittisestä palautteesta voi ottaa opiksi.

Joko joulu tuoksuu
Edessä on joulunaika ja monet joulutarjoilut seurakunnan eri työmuotojen ja ryhmien sekä ulkopuolisten tilaajien joulujuhlissa ja –tapahtumissa. Perinteisiä jouluruokia tarjoillaan joskus kaksikin kertaa saman päivän aikana. Silti keittiössä ei ole kiireen tunnetta.
Jouluna on myös Sinikalla ja Marja-Leenalla aikaa hetki hengähtää arjen töistä, vaikka jouluruuat on laitettava myös kotona. Sinikka valmistaa juuri jouluksi perinteisiä pikkuleipiä ja tyrniherkkuja. Marja- Leena odottaa erityisesti lastenlapsia ja joulupukkia. Joulumieli tulee pienistä asioista.

Jussi Leppälä