Blogi - Kalajoen seurakunta

Blogi

Matkalla jouluun

Tähän aikaan vuodesta veronpalautukset tipahtelevat niille onnellisille, jotka mätkyiltä välttyvät. Ajankohta on mitä oivallisin, koska joulu on aivan kohta ja rahanreikiä on monta. Rahat ja niiden riittävyys lienevät yksi keskeisimpiä mietinnän aiheita kodeissa joulun alla, ja varmaan pitkin vuotta.

Veroista lähti liikkeelle myös maailmanhistorian suurin kertomus, nimittäin jouluevankeliumi, joka Luukkaan kirjasta löytyy (Lk. 2:1-20). Sopivasti meidän palautustemme ja mätkyjemme ajankohtaan soveltuen, antoi keisari Augustus käskyn verollepanosta. Tätä käskyä noudattivat myös muuan Maria ja muuan Joosef. Tuikitavallisista veronmaksajista oli kysymys. Uusperheen isä otti vastatakseen lapsesta, joka ei ollut hänen. Pari ei ollut ehtinyt vihille. Kiireellä lähdettiin matkaan.

Meidän Herramme elämäntaival alkoi aika arkisesti. Joulukertomus muistuttaa meitä siitä, että kenenkään ei tarvitse olla mitään erikoista kelvatakseen Jumalalle. Riittää, kun on rehdisti oma itsensä, sillä paikalla missä on.

Evankeliumin pelastuskertomus kaiken kaikkiaan ei ole sankaritarina. Jeesus ei saapunut kansan keskelle korskealla valkoisella sotaratsulla, vaan aasilla, joka on pikkuisen tyhmän eläimen maineessa, mutta on kova työjuhta.

Jeesuksen herruus tuli ilmi hänen kuolemassaan, joka oli harvinaisen julma ja ankara. Hänen seuraajansa oli porukka pelokkaita ihmisiä, jotka Jeesuksen ylösnousemuksen kautta saivat leijonan luonnon ja lähtivät viemään sanomaa Herrastaan eteenpäin. Loppu on historiaa. Evankeliumi on valloittanut maailman. Joka puolella maailmaa pian vietettävä joulujuhla on todiste siitä.

Evankeliumin voima piilee siinä, että se ei anna mitään arvoa inhimillisille arvokäsityksille, voimalle ja kunnialle. Se, mikä on ihmisten silmissä kallisarvoista, on Jumalan silmissä mitätöntä. Ristille ripustetussa Jeesuksessa kuolema kohtasi voittajansa. Jokainen meistä kuoleman varjon maassa kulkevista saa olla voittaja yhdessä hänen kanssaan. Se on joulun tärkein sanoma. Jeesuksen sovitustyö koskee jokaista ihmistä, joka sen uskossa ottaa vastaan. ”Kansa, joka pimeydessä vaeltaa, näkee suuren valon. Niille, jotka asuvat kuoleman varjon maassa, loistaa kirkkaus.” (Jes. 9:1)

Siunattua adventin aikaa!
Suvi Lehtimäki, kappalainen