Yhteisvastuu 2012 torjuu ylivelkaantumista

Kalajoen yhteisvastuutapahtumat

Ensi sunnuntaina käynnistyvän yhteisvastuukeräyksen avulla ehkäistään ylivelkaantumista Suomessa ja Ugandassa. Suomessa Takuu-Säätiö käynnistää vuoden 2012 yhteisvastuuvaroin pienluottohankkeen, jonka tavoitteena on ehkäistä ylivelkaantumista. Halpakorkoisia pienluottoja voivat hakea taloudellisessa ahdingossa olevat ihmiset, joilla ansiotulojen puuttuminen tai menetetyt luottotiedot estävät luottojen saamisen.

Kansainvälisen diakonian kohteena on Uganda, jossa Yhteisvastuu niin ikään tukee pienrahoitustoimintaa. Avun vie perille Kirkon Ulkomaanapu, joka toimii Ugandassa yhteistyössä Luterilaisen Maailmanliiton kanssa.

Keräyksen tuotosta 60 prosenttia käytetään Ugandaan ja kansainvälisen diakonian kohteisiin Kirkon Ulkomaanavun kautta. Kotimaassa erityiskohteena oleva pienluottohanke saa 20 prosenttia keräyksen tuotosta ja hiippakuntien avustustyö sekä Kirkon diakoniarahasto yhteensä 10 prosenttia. Loput 10 prosenttia käytetään keräävän seurakunnan päätösten mukaisiin diakonisiin tarpeisiin.

Kalajoella perinteistä keräystä ja tempauksia

Kalajoella ovelta ovelle -kerääjät lähtevät liikkeelle torstaina 9.2. seurakuntakodilta, missä on keräysinfo ja listojenjako. Mukaan tarvitaan paljon vapaaehtoisia kerääjiä ja joukkoon mahtuu vielä mukaan. Himangalla kerääjät lähtevät liikkeelle heti sunnuntain  5.2. jumalanpalveluksen ja yhteisen kokoontumisen jälkeen.

Perinteisen listakeräyksen lisäksi Kalajoella on monia tempauksia keräyksen hyväksi. Lauantaina 11.2. saapuu Pauli Mahlamäki Tornion kaupunginteatterista esittämään yhden miehen näytelmänä  ”Hän kiersi kylästä kylään ja opetti”. Markuksen evankeliumista nouseva näytelmä esitetään   Merenojan koulun auditoriossa.

Tiistaina 14.2. järjestetään ystävänpäivän leivosten ja rieskan myyntiä  sekä lipaskeräys S-marketin aulassa. Tiistaina 21.2 on vuorossa perinteinen laskiaistiistain hernekeittolounas seurakuntakodilla.  Lounaan ohessa on myös rieskan ja laskiaispullien myyntiä. Sunnuntaina 18.3 kuullaan Matkamiehen iltarukous-musiikkitilaisuus  kirkossa  Soilat –kuoron toimesta. Torstaina 22.3. nuoret ovat liikkeellä lipaskeräyksellä kauppojen edustalla. Yhteisvastuukonsertti 15.4. klo 15 Kalajoen kirkossa - Jaana ja Jorma Pulkkinen, laulu, Heidi Huhtala, säestys.