Uutiset - Kalajoen seurakunta

Merimieskirkon alkaminen Kalajoella kiinni rahasta

Suomen Merimieskirkko ry:n merenkulkijatyön johtaja Jaakko Laasio vieraili Kalajoen satamassa ja seurakunnassa tutustumassa mahdollisuuksiin merimieskirkkotoiminnan aloittamiseen Kalajoen satamassa. Aloite toiminnan käynnistämisestä on tullut nimenomaan Kalajoen satamasta. 100 laivan vuotuinen määrä ei kuitenkaan ole riittävä toiminnan aloittamiseksi. Siihen tarvitaan yleensä 500-700 laivaa. Tahtoa toiminnan aloittamiseen on, mutta rahat puuttuvat. Avainkysymys on lähteekö Merimiespalvelutoimisto mukaan ja saadaanko toiminnan aloitukseen avustusta. Kalajoen satamalla olisi tarjota merimieskirkkotoiminnalle tarvittavat tilat kioskitoimintaa, nettikahvilaa ja kirjastoa varten. Jos päätös Merimieskirkon perustamisesta Kalajoelle tehdään, alkaa vapaaehtoisten koulutus. Kalajoen seurakunnasta merimieskirkkotoiminnan valmistelusta vastaa kappalainen Suvi Lehtimäki.

1875 perustetun Merimieskirkon työ on kansainvälistä Suomessa ja suomalaista ulkomailla. Lontoossa toiminta alkoi 1882 ja se on vanhin toimiva kirkko ulkomailla. Muut ovat Hampuri, Antwerpen, Rotterdam, Bryssel, Ateena ja Lybeck, joka oli alun perin rekkakirkko. Laasion vastuulla ovat erityisesti kahdeksan kansainvälistä satamaa Suomessa Kemistä Haminaan. Vuosittain toimintaan osallistuu 250.000. Pääosa heistä on ulkomailla olevia suomalaisia. Nykysiirtolaisuus on määräaikaista oleskelua ulkomailla. Kun koti on kaukana kotoa, kirkko auttaa heitä yhteydenpidossa kotimaahan.

Merillä työtä tekeviä on eniten Filippiineiltä, sitten Venäjältä ja Ukrainasta. Esimerkiksi Kokkolassa kävi viime vuonna merimiehiä 40 eri maasta. Merimiehet tulevat läppäri kainalossa kirkolle ja kysyvät langatonta verkkoa. Sitten alkaa skaippaus kotiin. Tietotekniikka on mullistanut yhteydenpitomahdollisuudet. Merimieskirkon tehtävä on antaa merimiehillie mahdollisuus olla vähän aikaa laivalta pois ja jutella ulkopuoliselle. Kuraattorit ovat nykyään mukana myös laivalla kuuntelemassa.