Jaakko Löytyn Matkamiehen iltarukous -musiikkiteos Kalajoen kirkossa

SäveltäjämuusikkoJaakko Löytyn (s.1955) teosten musiikilliset juuret löytyvät Afrikasta. Hänen vanhempansa olivat 1950- ja 60 -luvuilla lähetystyössä Namibiassa, jossa Jaakko siis vietti varhaislapsuutensa. Aikuisiällä Jaakko Löytty palasi Afrikkaan, nyt lähetystyöhön yhdessä puolisonsa Kaija Pispan kanssa. Nykyisin Löytty toimii Herättäjä-Yhdistyksen aluesihteerinä Lounais-Suomessa.

Löytty on maamme tuotteliaimpia esiintyviä gospel-säveltäjämuusikoita. Ensimmäisen levynsä - Asioita, joista vaietaan - hän julkaisi v. 1974. Viimeisimmät albumit ovat 2000-luvulta. Suomen Lähetysseuran 125-vuotisjuhlaan v. 1984 valmistui Laulu yhteisestä leivästä. Teos sisältää mm. laulut Saamme kasvaa ja Suuri Kylväjä.

Vielä mä toivon - Matkamiehen iltarukous -teos syntyi tilaustyönä Senegalissa. Sen ensiesitys oli v. 1990 Jalasjärvellä Siionin virsien 200-vuotisjuhlilla. Matkamiehen iltarukous koostuu rytmikkäistä, melodisista ja valoisista lauluista kuoron, solistin ja soitinryhmän esittäminä. Monet tämän teoksen osista ovat suosittuja myös yksittäisinä lauluina, esimerkiksi Herra on minun paimeneni, Autuaita te olette, Syvyydestä huudan, Matkamiehen iltarukous, Laulakaa Jumalalle sekä Käy, Herra meitä siunaamaan.

Kalajoen kirkossa kuulemme sunnuntai-iltana 18.3. klo 19 Vielä mä toivon - Matkamiehen iltarukous -teoksen kokonaisuudessaan Soili Aution johtamanaSoilat-kuoron ja säestysryhmän esityksenä. Solistina on Jukka Harvala Ylivieskasta. Vapaaehtoisen ohjelmamaksun tuotto menee yhteisvastuukeräykseen.

Soilat-kuoroa kuullaan seuraavan kerran kuoron perinteisessä vappukonsertissa.