Blogi - Kalajoen seurakunta

Blogi

Kuoleman varjo ja Jumalan

Iltapäivälehti kertoi, kuinka raskaan ajoneuvon kuljettaja oli pelastunut varmalta kuolemalta, kun hänen ohjaamansa yhdistelmä oli suistunut tieltä ja murskautunut. Lehdessä oleva kuva todisti, kuinka ohjaamoon oli jäänyt miehen kokoinen ehjä kolo, josta kuljettaja oli saanut kömpiä ulos, vain pieni kuhmu otsassaan. Mieleeni nousivat sanat..”hän antaa enkeleilleen käskyn varjella sinua, missä ikinä kuljet, ja he kantavat sinua käsillään, ettet loukkaa jalkaasi kiveen” (Ps 91)

Tuntui hyvältä, että sensaatiolehti oli tehnyt suuren jutun myös hyvästä uutisesta. Yleensähän vain huonot uutiset saavat paljon palstatilaa.

Elokuun viimeisenä sunnuntaina vietimme seurakunnassa Raskaan liikenteen kirkkopyhää. Juhlassa puhuttiin siitä, kuinka meitä, niin liikenteessä kuin muuallakin,  seuraa kaksi varjoa. Profeetta Jesaja puhuu kuoleman varjosta. Tämä varjo koskettaa jokaista, joka on menettänyt rakkaansa, tai on ollut lähellä kuolemaa. Ennen pitkää kuoleman varjo osuu jokaiseen meistä. Mutta on hyvä muistaa, että kuoleman varjon lisäksi meitä seuraa toinenkin varjo. Se on Jumalan varjo, se josta psalmi 121 sanoo: ”Herra ei anna sinun jalkasi horjua, väsymättä hän varjelee—hän on suojaava varjo, hän on vartijasi.” Jumalan varjo on paikalla joka päivä, jolloin lukuisat töihinlähtijät ja muut matkalaiset saavat turvallisesti lähteä ja päästä perille. Jumalan varjo suojeli häntä,  joka jäi henkiin vaikka 37 tonnia betonia ja metallia murskaantui hänen päälleen. Kuolema ja elämä käyvät maailmassamme jatkuvaa taistelua. Kuolema korjaa saalistaan sillä logiikalla ja siinä järjestyksessä, jota ihminen ei voi ymmärtää. Kuoleman varjo  pimentää valon  siinä paikassa johon se osuu. Mutta varjo ei voi sammuttaa sitä aurinkoa, joka on itse Jeesus Kristus. Hän on voittanut kuoleman, ja me saamme olla voittajat yhdessä hänen kanssaan.

Suvi Lehtimäki
kappalainen