Vetelin poikakuoron konsertti Kalajoen kirkossa

Vetelin poikakuoro konsertoi Kalajoen kirkossa Marianpäivän iltana 25.3. Konsertissa esiintyvät Simo Kankaan johtamat poikakuoro ja mieskuoro sekä Veikko Siponkosken vetämä kahdeksan hengen kitarayhtye.  Illan ohjelmassa on perinteistä kirkkomusiikkia, mutta myös paastonajan ja Marianpäivän sävellyksiä.

Vetelin poikakuorolla on pitkät perinteet. Vuonna 1985 kirjoitettiin uusi luku suomalaisen kuorolaulun historiassa. Vetelin Poikakuoron ensiesiintyminen Vetelin kirkossa isänpäiväjumalanpalveluksessa aloittivaltakunnallisesti merkityksellisen kuorolaulutoiminnan pienessä maaseutupaikkakunnassa Vetelissä. Kuoron johtaja, director cantus, Simo Kangas oli kerännyt koelauluilla kunnan ala-asteen kouluilta viisikymmentä poikaa, joista 37 lähti mukaan kuorotoimintaan. Esiintymiset omassa maakunnassa toivat kuoron kirkasäänisen ja heleän soinnin yleisön tietoisuuteen ja osallistuminen Lappeenrannassa 1987 pidetyille Nuorten Kuoropäiville nosti Vetelin Poikakuoron valtakunnalliseen tietoon. Kymmenet esiintymismatkat aina Napapiiriltä etelään ja Pohjanmaalta itään ovat tehneet kuoron tunnetuksi suomalaisille. Kotimaan esiintymisten lisäksi kuoro on toimintansa alusta alkaen suunnannut konserttimatkoja myös ulkomaille, mm. Saksaan, Italiaan, Yhdysvaltoihin ja Kanadaan.

Kuoron alkuajan ohjelmisto koostui perinteisistä poikaäänistä, sopraanoille ja altoille, sovitetuista lauluista.  Poikien ikääntyessä mukaan tulivat myös miesääniset sovitukset. Nykyinen ohjelmisto koostuu pääasiassa suomalaisesta kansanmusiikista ja hengellisistä teoksista: säveltäjänimet Sibelius, Schubert, Vivaldi, Bach ja Mozart ovat kuuluneet kuoron kärkiohjelmistoon.

Kuoro on kerännyt toimintavuosiensa aikana laulajia myös naapurikunnista Kruunupyystä, Evijärveltä, Kaustiselta, Halsualta ja Ullavalta. Kaikkiaan yli kaksisataa poikaa ja miestä on yli kahdenkymmenenviiden vuoden aikana laulanut Vetelin Poikakuorossa, vienyt keskipohjalaista kulttuuria kotimaahan ja ulkomaille, saanut oppia omasta maasta ja vieraista kulttuureista. Kuoron vahvoina tukijalkoina ovat toimineet kuorolaisten vanhemmat, oma kunta ja seurakunta sekä maakunnan yhteisöt ja yritykset.