Uutiset - Kalajoen seurakunta

Kolmenkympin Päiväpakanat

”Saamme jatkaa matkaa Jumalan siunaus mukanamme.” Näihin sanoihin päättää kappalainen Suvi Lehtimäki lähetyspiiri Päiväpakanoiden alkuhartauden maaliskuisena torstaipäivänä. Sen jälkeen lauletaan pari laulua Veli Ainalin säestämänä Laula kaikki maa –laulukirjasta. Tällä kerralla paikalla on 23 ”pakanaa”. Osalla kutimet vilskaavat ja kohta salin täyttää iloinen puheensorina ja nauru.

Päiväpakanat viettävät kuluvana vuonna 30-vuotissynttäreitä; varsinaisia synttäreitä vietetään syksyllä. Idean Nivalasta tuonut Anna-Liisa Myllylä esitti ajatuksen aikoinaan Kalajoen seurakunnan syyskauden avajaisseuroissa ja siitä homma sai alkunsa. Silloinen kirkkoherra Juhani Kajava osallistui aktiivisesti toimintaan eläkkeelle jäämiseensä asti. Päiväpakanat nimen alkuperä on Lapualta. Alkuperäisistä piiriläisistä on Anna-Liisa Myllylän lisäksi mukana edelleen Senja Löllö.

Päiväpakanat on koko 30-vuotisen historiansa ollut lähetyspiiri, jossa on jaettu lähetysasiaa monin tavoin. Piiriläiset ovat tehneet Äiti Teresa –peitteitä, nuttuja, askarteluja sekä osallistuneet tapahtumiin ja myyjäisiin. Hihnalan Toini on tuonut lähetystyöstä palattuaan tietoa lähetyskentiltä ja piirillä on oma kummikohde, Francistownin lukutaitoluokka Botswanassa. Keväisin piiri on tehnyt oman lähetysretkensä viemällä Malmbergin kesäkahvila –mainoksia Hiekkasärkille ja muualle lähiympäristöön. Uudet tulijat otetaan avosylin vastaan; myös miehet ovat tervetulleita mukaan.

Päiväpakanat ovat antaneet osallistujilleen lähetysasiassa mukana olosta tulevan hyvän mielen lisäksi sosiaalista yhdessäoloa sekä paljon lämpöä ja iloa. Eräs piiriläinen tiivistää sen osuvasti: ”on tunne, että antaa jotakin, eikä tule vain itsensä takia”.

Päiväpakanat ovat ehtineet olla 30 vuoden aikana monessa mukana. Lähetystyössä maailma saa ihmisen kasvot. Oma kummikohde Botswanassa on tuonut apua tarvitsevien lasten tarinat piiriläisten todellisuudeksi.

Jussi Leppälä, tiedottaja