Lähetyksen lippujen kertomaa

Kalajoen seurakunnassa tämä vuosi alkoi piispantarkastuksen merkeissä, johon kuului myös lähetyslounas. Mukana olevat saattoivat panna merkille herkullisen ruuan lisäksi pöytien koristelun. Niissä käytettiin seurakuntamme kaikkien nimikkolähettien ja -kohteiden maiden lippuja. Jokainen pöytä sai eri maan lipun ja kukkien väri määräytyi lippujen värien mukaan. Lippuja oli kaiken kaikkiaan kymmenen.

Lähettimme Lea ja Jukka Ridanpää sekä Himangan kappeliseurakunnan uusi lähetti Riitta Luume ovat työssä Israelissa, molemmat Suomen Lähetysseuran kautta. Suomen Pipliaseuran kautta olemme myös mukana Israelissa tehtävässä raamattulähetystyössä. Japanissa työskentelevät SLEYn lähettimme Päivi ja Martti Poukka. Lähetysjärjestö Kansanlähetyksen kautta työskentelee yksi nimikkoperhe Etu- Aasiassa ja Himangan kappeliseurakunnan lähetti Keski-Aasiassa. Radiolähetysjärjestö Sanansaattajat (SANSA) tekee nimensä mukaisesti radiolähetystyötä, jonka kautta evankeliumi leviää vaikeasti saavutettavienkin kansojen keskuuteen. Kalajoen seurakunta tukee Intiassa tehtävää työtä. Lähetystyöhön kuuluu myös kehitysyhteistyö. Nimikkosopimuksien kautta olemme seurakuntana mukana orpokotityössä Egyptissä ja tuemme Angolassa Shangalalan lukion toimintaa. Himangan kappeliseurakunnalla on vielä erikseen kohteena Kenia ja Venäjän raamattulähetystyö.

Minkä maan lippu oli se kymmenes? Se oli Suomen lippu. Ei vain sen tähden, että päivä sattui olemaan presidentinvaalipäivä. Suomen lippu edusti maallistunutta Eurooppaa kertoen siitä, että kristinuskon painopiste on siirtynyt lännestä ja pohjoisesta etelään ja itään. Suomessa on ihmisiä, jotka eivät tiedä, kuka Jeesus on. Siksi lounaalla liehui myös siniristilippu.

Anna-Maija Pahkala, lähetyssihteeri