Yhteistä matkaa matkalaulujen sävelin

Toukomettiset- ja PaljaatJalat-kuorot konsertoivat yhdessä Kalajoen kirkossa pääsiäisen jälkeisenä lauantaina 14.4. klo 18.
Toukomettiset -kuoron perustivat vuonna 1975 muutamat helsinkiläiset opiskelijat, jotka halusivat tehdä tunnetuksi lestadiolaista lauluperinnettä. Vuosien mittaan kuoro laajeni ja siitä tuli Lähetysyhdistys Rauhansanan nimikkokuoro. Kuoroon kuuluu noin 25 laulajaa, suurin osa Kokkolan ja Oulun väliseltä alueelta. Kuoro harjoittelee pääosin Oulussa. Kuoronjohtajina ovat toimineet muunmuassa Veli Ainali sekä Risto Ainali ja Anitta Ainali-Vuollo. Syksyllä 2004 kuoron vetovastuu vaihtui Samuel Lindellille ja Marja Laitalalle, joista jälkimmäinen toimii nykyisin kuoronjohtajana.

Paljaat Jalat on kirkkomme herätysliikkeen, Lestadiolaisen Uusheräyksen, kuoro. Se on perustettu vuonna 2002 ja sitä johtavat Terhi Latvalaja Esa-Pekka Silvola. Kuorossa laulaa noin 30 eri-ikäistä jäsentä eri puolilta Suomea. Harjoituksia pidetään parin kuukauden välein Kalajoen Kristillisellä Opistolla sekä Heinäkallion leirikodissa Kangasalla. Esiintymisiä on muutaman kerran vuodessa Uusheräyksen eri tilaisuuksissa. Tänä vuonna kuoro julkaisee matkalauluäänitteen.

Pääsiäisen jälkeisen lauantain konsertissa kuorot laulavat sekä yhdessä että erikseen. Kuoroja yhdistävät Siionin matkalaulut, joita konsertissa kuullaankin sekä perinteisinä että uusina sovituksina. Lisäksi konsertissa kuullaan uudempaa hengellistä musiikkia muunmuassa Pekka Simojoelta sekä lyhyitä puheenvuoroja kuorolaisilta.