Blogi - Kalajoen seurakunta

Blogi

Lohtu, totta ja riittää

Facebook-kaverini kyseli seinällään, millaista hartautta kaipaisit. Vastauksia tuli noin 40.  Kaverini tiivisti saamansa vastaukset kolmeen sanaan: lohtu, totta ja riittää.

Kysymyksen äärellä jäin itsekin miettimään, mitä hartaudelta kaipaisin. En kaipaa lakia, enkä Raamatulla prässäämistä. En herätyskristillistä ”ota tai jätä”-kaupustelua. Kaipaan Pyhän Jumalan salattua kosketusta, joka joskus kuin hiljainen suvituuli tulvahtaa hyvien ja rakastavien sanojen kautta.

Kaipaamme lohduttavia ja hoitavia lohdutuksen sanoja. Kaipaamme sanoja, jotka ovat totta, joiden takana sanoja seisoo ja jotka ovat inhimillisesti totta – ei vain jumalallisesti. Kaipaamme sanoja, jotka kertovat: jo riittää ja sinä riität.

Mikä yhdistää nämä kolme sanaa: lohtu, totta ja riittää? Niiden kaikkien kaipaus täyttyy jumalallisen ja inhimillisen armon viitan alla. Armo antaa lohdun sekä toden ja riittävyyden tunnun. Armo kantaa ja hoitaa, koska se syntyy rakkaudesta. Armon polulla askeleet kevenevät ja sielu laulaa: ”Jo riittää – minä riitän”.

Jussi Leppälä