Uutiset - Kalajoen seurakunta

Uutiset

Toiminnan omaleimaisuus on rikkautta - Kalajoen seurakunnalle ylijäämäinen tilinpäätös

Uutinen Kalajoen seurakunnan kirkkovaltuuston ja –neuvoston kokouksesta 11.6.2012:

Kalajoen seurakunnan kirkkovaltuusto vahvisti vuoden 2011 ylijäämäisen tilinpäätöksen ja myönsi tilivelvollisille vastuuvapauden. Poistojen ja tilinpäätössiirtojen jälkeentilikauden tulokseksi muodostui 229.958 euroa ylijäämää. Ylijäämä muodostuu 12 hehtaarin maa-alueen myynnistä kaupungille ja osakaspalautuksesta Pohjankylän ja Vasankarin osakaskunnalta, verotulojen arvioitua suuremmasta kasvusta sekä metsänmyyntituloista. Verotulokertymä oli 2.428.404,86euroa, josta ansio- ja pääomaverotuloja 2.166.641 euroa ja yhteisöverotuloja 261.763 euroa.  Verotulot nousivatedellisvuoteen verrattuna 7,5 %. Metsätalouden tuotot olivat 229.966,82euroa. Toimintakulut olivat 2.618.465 euroa, nousua edelliseen vuoteen 3,5 %. Toimintakate parani kuitenkin edellisestä vuodesta lisääntyneiden toimintatuottojen ansiosta.  Vuosikatteeksi jäi 214.443 euroa.

Kirkkoherra Rauli Junttila kertoi Kalajoen seurakunnan toimintavuoden 2011 sujuneen hyvässä yhteishengessä. Toiminta on omaleimaista niin Kalajoella, Himangalla ja Rautiossa ja sellaisena sen tulee säilyäkin. Jokelan pappilan palo oli järkytys ja on aiheuttanut paljon ylimääräistä työtä. Tämä työ tulee kantamaan hedelmää, kun muutto uusittuihin tiloihin tapahtuu juhannuksen jälkeen. Piispa Samuel Salmi tulee toimittamaan Jokelan pappilan käyttöön siunaamisen 9. elokuuta.

Kalajoen seurakunta vuokraa Hovilanmaa Oy:lle 3,17 ha suuruisen alueen Jokelan RN:o 19:51 tilasta Kalajoen kaupungin Pohjankylässä tuulivoimaloiden varoalueeksi.

Ennen kirkkovaltuustoa kokoontunut kirkkoneuvosto päätti liittyä Ylivieskan seurakunnan tekemään sopimukseen 3 Step IT:n kanssa tietokoneiden ja muiden IT-oheislaitteiden elinkaaripalvelusta. Neuvosto hyväksyi seurakuntamestari Tuomas Savelan esityksen Vuorenkallion uurnalehdossa käytettävistä muistolaatoista sekä loppuvuoden kolehtisuunnitelman.