Yhden Joukon yhtye esiintyy Kalajoella ja Himngalla

Muusikko Jouko Mäki-Lohiluoma vierailee Kalajoella ja Himangalla sunnuntaina 26.9. Kalajoella hän laulaa ja laulattaa kirkonmenon jälkeen noin klo 12 Perheen päivässä seurakuntakodilla ja klo 17 Himangan seurakuntakodilla järjestettävässä konsertissa. Mäki-Lohiluoman tilaisuuksiin ovat tervetulleita kaikenikäiset, niin perheet kuin perheettömätkin.

Entinen seiväshyppääjä Jouko Mäki-Lohiluoma  (520)  hyödyntää urheilu-uraltaan perimäänsä koordinaatiokykyä Yhden Joukon Yhtyeessään.  Hän soittaa yksin samanaikaisesti rumpuja (bassorumpu, virveli, ”hi-hat”, aksenttipelti), bassoa, kitaraa, huuliharppua – ja laulaa.  Taustanauhoja tai rumpukoneita ei käytetä, vaan homma hoituu polkimilla ja vivuilla, sekä erikoiskitaralla, jossa on myös yksi bassokieli.

Mäki-Lohiluoma aloitti uransa 70-luvun lopulla. Hänelle on kertynyt n. 4000 keikan kokemus ja kuusi omaa pitkäsoittolevyä. TV:ssä bändiä on nähty vierailemassa muutamissa viihdeohjelmissa ja nuortenohjelmissa. Keikkaohjelmistona on omatekemiä lauluja, jotka kertovat hammasraudoista, ruumiinavauksesta, koulukotipojista, ympäristökysymyksistä, sodasta ja rauhasta. Ja kristillisestä toivosta, joka näyttäytyy ikään kuin körttiläisessä hengessä: epäilystä lauletaan yhtä paljon kuin uskomisesta ja tekstien kysymykset jäävät yleensä vaille vastauksia. Joissakin lauluissa on myös selvästi keski-ikäisen ihmisen näkökulma, kun hän katselee yli sukupolvien välisen kuilun, vähän niinkuin omaankin nuoruuteensa Joskus bändi esittää myös lainabiisejä, esim. Hurriganesia.

Soitannollisesti Yhden Joukon Yhtye on lähinnä kantrirokkia.  Yhtyeen kokoonpanosta johtuen soitto on aika pelkistettyä, mutta jäsenten välinen yhteissoitto on ehkä tarkinta mitä on kuultu ikinä.  Eikä tämä bändi hajoa – ainakaan mihinkään pieneen riitaan.  Merkille pantavaa Yhden Joukon Yhtyeen esityksessä on myös hyvä kontakti yleisön ja esiintyjän välillä.  Sen Mäki-Lohiluoma rakentaa juttelemalla kuulijoilleen ja pelleilemällä lähinnä itsensä kustannuksella.