Blogi - Kalajoen seurakunta

Blogi

SATAMAKIRKKO TOIMII!

Tiedätkö, mitä ovat Arctic Sky  ja  Abis Bordeaux?

Ne ovat rahtilaivoja, joiden miehistöt ovat jo käyneet  Kalajoen Satamakirkossa. Koulutettu vapaaehtoisten joukkue on kohdannut heidät kauniiksi sisustetussa kirkossa, joka sijaitsee satamalaitoksen omistamassa rakennuksessa aivan laivalaiturien läheisyydessä. Tiloissa toimii mm. kioski, yhteiset oleskelutilat, lukunurkkaus, kahvio ja kappeli.

Toimintamme oli alun perin tarkoitus alkaa ensi vuoden alussa. Elo-syyskuun vaihteessa pidettyyn koulutukseen saapui kuitenkin motivoitunut ja työtä pelkäämätön n. 20 henkilön iskuryhmä, joka ei jäänyt aikailemaan vaan ryhtyi heti toimeen. Vapaaehtoisten joukkue on jakautunut 5 henkilön tiimeihin, jotka vuoroviikoin hoitavat kirkon päivystystä, vierailevat laivoilla tehden kirkkoamme tunnetuksi ja ottavat vieraita vastaan.

Kalajoen seurakunta teki suurenmoisen teon ottaessaan vastuulleen satamakirkon toiminnan. Kun Suomen Merimieskirkko taloudellisiin syihin vedoten kieltäytyi antamasta tukeaan, seurakuntamme oli valmis kantamaan vastuuta merenkulkijoiden ja satamassa työskentelevien henkisestä ja hengellisestä hyvinvoinnista. Satamakirkon perustaminen oli vastaus satamassa toimijoiden pyyntöön. Ilman heidän aktiivisuuttaan hanke ei olisi toteutunut.

Tiedotusvälineissä on taas viime aikoina ilakoitu kirkossakävijöiden vähentymisestä ja seurakuntalaisten etääntymisestä kirkosta. Tällaisesta tekstistä ei Kalajokea voi tunnistaa. Täällä on valmius perustaa uusi kirkko entisten lisäksi, ja paikkaan, jossa ihmiset työn ja arjen keskellä kipeimmin tarvitsevat kirkon välittämää sanomaa. Sitä sanomaa välittävät kätten töin ja lämpimin sydämin motivoituneet seurakuntalaiset, jotka edustavat useaa kristillistä kirkkokuntaa ja jotka ovat pelkäämättä lähteneet seuraaman saamaansa kutsumusta.

Työnsä takia kaukana kotoa olevat merten ja rahtiliikenteen ammattilaiset kiittävät saamastaan vastaanotosta. Heidän kiitoksensa on aitoa ja teeskentelemätöntä. Se tulee sydämestä. Satamakirkko toimii, ja kuten äitikirkkonsa, se seisoo vahvalla pohjalla. Sen perusta on evankeliumi Jeesuksen sovitustyöstä, ja se perusta kestää kaikki myrskyt.

Laittakaa muistiin päivämäärä 9.12. Silloin Kalajoen kirkon jumalanpalveluksessa klo 10 siunataan tehtäviinsä Satamakirkon vapaaehtoiset. Jumalanpalveluksen jälkeen lähdemme kaikki yhdessä Satamakirkolle, jossa juomme satamakirkkokahvit, teemme kirkon työtä tutuksi ja satamapäällikkö Esa Anttio esittelee sataman toimintaa

Suvi Lehtimäki

Linkki satamakirkon facebook-sivulle: https://www.facebook.com/#!/pages/Kalajoen-satamakirkko-Kalajoki-harbour-mission/422138117843785?fref=ts