Blogi - Kalajoen seurakunta

Blogi

Lahjaksi olette saaneet, lahjaksi antakaa

Joulu on hiljentymisen ja rauhoittumisen aikaa. Se on aikaa, jolloin ihmiset saavat mahdollisuuden olla perheidensä ja läheistensä kanssa. Monilla seurakunnan työntekijöillä joulu kuitenkin tarkoittaa töitä ja kiirettä. Ilman pappeja, kanttoreita ja suntioita meidän monien joulu olisi erilainen. Ilman heidän panostaan meillä ei olisi joulukirkkoa, eikä myöskään nykyään koko ajan suositummaksi tullutta jouluyön hartaushetkeä. Mielestäni heidän ”uhrauksensa” on hatunnoston arvoinen, aivan kuten myös sairaanhoitajien, poliisien ym. jotka joutuvat olemaan jouluna töissä.

Nuorisotyössä saa usein olla töissä silloin kun muut ovat vapaalla. Joulu on onneksi tässä tapauksessa poikkeus ja silloin mielestäni nuortenkin kuuluu viettää aikaa kotona oman perheen parissa. Harras toiveeni on, että perheiden lapset ja nuoretkin löytäisivät joulun aikaan koko seurakunnan yhteisiin tapahtumiin. Nuorille on tärkeää järjestää omaa toimintaa, mutta mielestäni vielä tärkeämpää olisi se, että nuorista ei muodostuisi omaa seurakuntaa, vaan että hekin voisivat kokea koko seurakunnan ja sen toiminnan omakseen. Seurakunnan on tarkoitus olla kuin perhe, jossa jokainen saa kokea itsensä tervetulleeksi. Seurakunnan tehtävä on pitää huolta lähimmäisestä. Kaikista tärkeintä on pitää huolta siitä, että Jumalan tahto saisi tapahtua ja jokainen saisi löytää avun ja anteeksiannon Jeesuksen ristin luota. Seurakunnan tärkein yhteinen kokoontumispaikka on jokaviikkoinen jumalanpalvelus.

Seurakunta ei tarkoita vain seurakunnan työntekijöitä, vaan jokaista seurakuntalaista ja jokaista kristittyä. Kaste- ja lähetyskäskyssä Jeesus on antanut tehtävän meille jokaiselle. Me jokainen saamme olla omilla lahjoillamme viemässä evankeliumia, ilosanomaa Vapahtajasta eteenpäin. Etenkin näin joulun aikaan se onnistuu helposti. Me ihmiset muodostamme usein itsellemme ja toinen toisillemme kynnyksiä. Monille on suuri kynnys osallistua seurakunnan toimintaan. Jouluna se kynnys on onneksi matala, sillä silloin kirkot ovat täynnä iloisia ihmisiä. Silloin on myös helppo kutsua kirkkoon mukaan sellaista ihmistä, joka ei ehkä muuten lähtisi. Uskonkin, että me ihmiset olemme sellaisia, että aina välillä meitä pitää kutsua, jotta tunnemme itsemme tervetulleiksi.

Jumala on luonut meistä jokaisesta ihmisestä ainutlaatuisen. Me saamme jokainen palvella meidän omilla lahjoillamme. Ehkä jollakin on lahja kutsua toisia, jollakin lahja suunnitella ja toisella voi olla lahja toteuttaa. Toiset meistä ovat musikaalisia, toiset taitavia käsitöissä, kuvaamataidossa, liikunnassa, ruoanlaitossa, jne. Toisille on annettu lahja opettaa Jumalan Sanaa Raamattua. Jokainen lahja ja jokainen ihminen on yhtä tärkeä ja jokaiselle löytyy varmasti käyttöä seurakunnasta. Jeesuskin sanoo Raamatussa: ”Lahjaksi olette saaneet, lahjaksi antakaa (Matt. 10:8)”. Lähetystyö, diakonityö, musiikkityö, aikuistyö, kiinteistöpuoli ja myös nuorisotyö tarvitsevat vapaaehtoisia vastuunkantajia. Tänä syksynä varhaisnuorisotyössä alettiin järjestää Donkkis-tapahtumia kerran kuukaudessa. On ollut ilo nähdä kuinka monet seurakuntalaiset ovat ilolla suostuneet mukaan vetämään toimintapisteitä lapsille. Vanha sanonta ”antaessaan saa”, pitää paikkaansa. Myöskään seurakunnan messubänditoimintaa ei olisi, jos meillä ei olisi innokkaita nuoria, jotka haluavat antaa lahjansa käyttöön. Messubändi antaa nuorille hyvän harrastuksen, mutta samalla se myös piristää seurakunnan toimintaa. Messubändi on esiintynyt toimintansa aikana mm. jumalanpalveluksissa, nuortenilloissa, seuroissa ja koululaisten hartaushetkissä.

Jouluna on tapana antaa lahjoja toinen toisillemme. Ne lahjat muistuttavat meitä siitä kalleimmasta lahjasta, jonka Jumala antoi meille ihmisille. Hän antoi meille ainoan Poikansa, jottei yksikään joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän. Se lahja antakoon meille iloa, lohtua, rauhaa, rakkautta ja joulumieltä elämämme jokaisena päivänä.

”Tullessasi toit sä valon,

lahjat rikkaat, runsahat.

Autuuden ja anteeks´annon,

kaikki taivaan tavarat.” (Joulupuu on rakennettu 4. säkeistö.)

Hyvää joulua ja Taivaan Isän siunausta vuodelle 2013