Blogi - Kalajoen seurakunta

Blogi

SATAMAKIRKON VAPAAEHTOISET SIUNATTIIN TEHTÄVÄÄN

Toisena adventtisunnuntaina seurakunnassamme vietettiin juhlaa. Jumalanpalveluksessa  oli mukana joukko Satamakirkon vapaaehtoisia, jotka siunattiin tehtäviinsä. Tässä blogissa julkaisen osan puheesta, joka heille osoitettiin.

"Te olette maailman valo”

Te vapaaehtoiset olette työssänne ehtineet kohdata jo monenlaista kohtaloa ja elämäntarinaa. Olette saaneet kohdata sen kiitoksista parhaan, kun olette saaneet olla kirkossa kävijöiden luottamuksen kohteena. Olette saaneet kuulla uutisia heidän kodeistaan ja perheistään, jotka ovat kaukana maailman toisella puolella. Olette antaneet heille mahdollisuuden kokea, että satamassa on  paikka heitä varten ja paikassa ihminen, joka  on lähimmäinen ja tahtoo parhaansa mukaan palvella heitä.

Heprealaiskirjeessä sanotaan: "Älkää unohtako vieraanvaraisuutta, sillä sitä osoittaen moni on tietämättään saanut pitää enkeleitä vieraanaan." Satamakirkkoon saapuneet vieraat ovat saaneet kokea siunausta teidän läsnäolostanne, mutta aivan varmasti se siunaus on ollut molemminpuolista. Olen varma siitä, että myös te olette saaneet iloa ja rohkaisua heidän läsnäolostaan, sekä vahvistusta siihen, että saamanne kutsumus ei ole tullut tyhjästä, vaan sillä on ollut väkevä lähettäjänsä.

Tämän hyvän lähettäjän, Taivaallisen Isän siunauksen, seurakunta välittää teille tänä päivänä. Tämä siunaus saa vahvistaa teitä kutsumuksessanne ja antaa teille voimaa ja rohkeutta myös väsymyksen hetkillä.

Vapaaehtoistyö ei aina ole pelkästään iloista ja myönteistä. Meidän on hyvä tiedostaa, että siellä, missä tehdään Jumalan työtä, myös vihollinen tahtoisi tehdä omaa kylvöään. Mutta saamme rohkein mielin muistaa Raamatun sanat: "kun Jumala on meidän puolellamme, kuka voi olla meitä vastaan:"

Me emme aina tiedä, milloin olemme saaneet olla Jumalan rakkauden  välittäjänä toiselle ihmiselle. Emme kovin usein tunne itseämme pyhiksi ja hyviksi ihmisiksi. Mutta Jumalan rakkaus välittyy meistä silloinkin,  kun  olemme uupuneet ja ristiriitaiset. Keskeneräisinä ja vajavaisina ihmisinä saamme heijastaa Vapahtajan valoa niiden ihmisten elämään, jotka Jumala on lähettänyt meidän tiellemme.

Jeesus sanoo:  "Te olette maailman valo". Hän ei lisää tähän lauseeseen mitään ehtoja. Me olemme hänen valonsa, riippumatta siitä, miltä meistä tuntuu tai millainen hengelllinen tilamme on. Te satamakirkkolaiset olette Kristuksen valo niille miehille ja naisille, jotka tulevat merien takaa, kylmältä mereltä tai rahtiliikenteessä olevat maantietä pitkin, teidän ylläpitämäänne kirkkoon. Te olette heidän valonsa, jotka lähtevät kohti uutta, kenties tuntematonta satamaa. Te olette heidän valonsa, jotka lähtevät satamasta kenties viimeisen kerran. Kristus-valo on voimakas. Se välittyy hänen palvelijoidensa kautta, eikä se jätä kylmäksi ketään. Lähtijä saa sen mukaansa ja se pysyy hänessä. Siksi tekemänne työ on enemmän kuin humanitääristä auttamistyötä. Se on enkelin työtä, joka kantaa vastaanottajaansa iankaikkisuuteen saakka.