Blogi - Kalajoen seurakunta

Blogi

Jouluilo

Kyllä se näkyy! Valoina ikkunoissa ja pihoilla, kauppojen hyllyillä ja mainoksissa, lisääntyvänä kiireen tuntuna, kun haluaisi niin paljon ehtiä ennen kuin se oikeasti tulee. Ja onneksi se näkyy, on se niin suuri asia. Joulu. Adventin ajan sunnuntaiden aiheet kertovat Kuninkaan tulemisesta, tien tekemisestä Kuninkaalle ja ensi pyhänä todetaan, että Herran syntymä on lähellä.

Jeesus tarvitsi aasia, eläintä, jota ei pidetty suuressa arvossa. Päinvastoin, tyhmänä sitä taidetaan pitää vieläkin. Mutta Herralla oli käyttöä juuri sille. Se, mitä häpeän, minkä toivoisin olevan toisin, mikä saa tuntemaan olemassaolon epävarmalta, sitä Herra tarvitsee. Mummoni laulama virren säkeistö kuului näin: ”Sä Herra usein valitset, aseikses pienet alhaiset, siks että heissä näkyisi vain sinun suuri voimasi.” Nyt kuulen siinä enemmän sävyjä. Herra valitsee aaseikseen pieniä ja alhaisia. Halleluja!

Pieni ja alhainen oli se inhimillinen tilanne, mihin Jeesus syntyi. Kihlaparin liitto oli vielä vahvistamaton. Majatalossa ei ollut tilaa, joten eläinten talli toimi synnytyssalina. Miten epätäydellistä kaikki olikaan ihmissilmin katsottuna. Maria ei nähnyt tietä eteenpäin. Emmekö usein jaa jotain tästä tietämättömyydestä Marian kanssa? Ainakin minulle on tuttu tunne, etten tiedä, miten selviän edessä olevasta. Tai jo tapahtuneista asioista. Kun ei voi valita, on suostuttava ottamaan uskon askeleita, yksi askel kerrallaan, yksi hetki kerrallaan. Avuton suostuu pyytämään apua Jumalalta. Ja sen Hän antaa - ajallaan.

”Ja niin kuin Herran äiti myös kirkko Kristuksen voimaa ja valtaa vailla on kehto laupeuden. Se tehdään köyhäksi. Kun siltä kaikki puuttuu, sen voimattomuus muuttuu ylistysvirreksi.” (Vk. 52:5)

Iloitse, huuda riemusta, juhli ja laula! ”Herra ottaa pois tuomiosi ja karkottaa vihollisesi. Herra, Israelin kuningas, on keskelläsi, sinun ei tarvitse pelätä mitään pahaa. Herra, Jumalasi, on sinun kanssasi, hän on voimallinen, hän auttaa. Sinä olet hänen ilonsa, rakkaudessaan hän tekee sinut uudeksi, hän iloitsee, hän riemuitsee sinusta.” (Sef. 3) Tässä profeetta Sefanjan kautta

JOULUILOA jokaiselle jokaiseen päivään!

Anna-Maija Pahkala