Uutiset - Kalajoen seurakunta

Satamakirkkotyö alkanut vilkkaasti Kalajoen seurakunnassa

Uutinen Kalajoen seurakunnan kirkkovaltuuston kokouksesta 19.12.2012:

Kalajoen seurakunnan kirkkovaltuusto vahvisti vuoden 2013 niukasti ylijäämäisen talousarvion sekä toiminta- ja taloussuunnitelman vuosille 2013-2015.

Vs. kirkkoherra Suvi Lehtimäki esitteli toimintasuunnitelman osalta erityisesti uutena toimintamuotona alkaneen satamakirkkotyön, johon on koulutettu syksyn aikana parikymmentä vapaaehtoista. Sataman syksy on ollut vilkas ja satamakirkkotoiminta on päässyt hyvään alkuun. Lehtimäki kertoi säännöllisesti kolmessa kirkossa järjestettävän jumalanpalveluelämän olevan vireää.

Talousarvio vuodelle 2013 on 3000 euron verran ylijäämäinen. Verotulojen arvioidaan hieman kasvavan 2,55 miljoonaan ja vuosikatteeksi jää 166.000 euroa. Henkilöstökulut ovat 59 % 2,66 miljoonan toimintakuluista. Toimintatuotot ovat 0,46 miljoonaa ja toimintakate 2,2 miljoonaa. Investoinnit ovat yhteensä 0,4 miljoonaa, suurimpana Himangan ja Kalajoen seurakuntakotien kattoremontit. Kalajoen seurakunnan tuloveroprosentti 1,60 on rovastikunnan alhaisin.

Kirkkovaltuusto hyväksyi kuluvan vuoden talousarvioon 11.400 euron tuloarvion korotukset ja 64.750 euron määrärahojen korotukset. Toimintasuunnitelmaan lisättiin 1.10.2012 alkaen satamakirkkotyö.

Kirkkovaltuusto hyväksyi Kalajoen seurakunnan ja Hovilanmaa Oy:n vuokrasopimuksen irtisanomisen ja myönsi kirkkoneuvostolle luvan enintään 300.000 euron tilapäisen lainan nostoon maksuvalmiuden turvaamiseksi.

Kirkkovaltuuston puheenjohtaja Pentti Haapakoski piti kuluneen vuoden osalta merkittävimpänä asiana uudistuneen Jokelan pappilan käyttöönottoa.