Johannes-passio Kalajoen kirkossa

Johannes-passiokuullaan lauantaina 23.3. klo 18 Kalajoen kirkossa. Toteuttajina ovat Haapaveden kamariorkesteri ja Jokilaaksojen Oratoriokuoro, johtajanaan Timo Hannula. Solisteina: Charles Barbier evankelista, Ann-Sofie Ailovuo sopraano, Sirpa Kurra altto, Heikki Rainio tenori, Joose Vähäsöyrinki basso, Mikko Himanka Jeesus ja Jukka Kangas Pilatus. Ohjelma hinta on 25 euroa.

Johannes–passio on Johann Sebastian Bachin säveltämä kaksiosainen passio orkesterille, kuorolle ja solisteille. Bach sävelsi poikiensa mukaan viisi passiota, mutta vain Matteus-passio (BMW 244) ja Johannes-passio (BMW 245) ovat säilyneet.
Johannes-passion ensiesitys oli Leipzigin Nikolain kirkossa Pitkäperjantaina vuonna 1724. Passion evankelistan teksti on Johanneksen evankeliumista ja se kertoo pääsiäisen tapahtumista Getsemanesta hautaamiseen. Kuoro-osuudet ja solistien upeat aariat ovat 1700-luvun uskonnollista lyriikkaa.

Haapaveden kamariorkesteri ja Jokilaaksojen oratoriokuoro esittämässä  Mozartin Requiem –teosta Ylivieskan kirkossa viime Pyhäinpäivänä. Johannes-passio on laaja teos, kestoltaan noin kaksi tuntia, mutta se on sävelletty erittäin draamalliseksi kokonaisuudeksi. Pääsiäisen tapahtumat kulkevat vääjäämättömästi kohti ristiä evankelistan kertomana ja kuoron osallistumalla tapahtumiin välillä rajustikin. Kuoro toimii väkijoukkona ns. turba-kuorona ja tulkitsee usein mietiskeleviä koraaleja. Solistit syventävät ihmisen tuntemuksia ja epätoivoa, mutta myös toivoa tuskan hetkellä. Bachin sävelkieli on kaiken keskipisteessä ja se  kuvaa mestarillisesti kärsimysnäytelmän tapahtumat.

Johannes-passion toteuttavat Haapaveden kamariorkesteri ja Jokilaaksojen oratoriokuoro. Teoksen johtaa Timo Hannula ja kuoron valmennuksesta vastaa Marita Kaakinen. Tämä kokoonpano on tehnyt solisteineen viimeisen kymmenen vuoden aikana lukuisia keskeisiä kirkollisia teoksia kuten Bachin Jouluoratorion kokonaan, Mozartin Requiemin ja Händelin Messiaksen. Oratoriokuoro syntyi Nivalan oopperakuoron perustalle.

Johannes-passion solistit Charles Barbier, Ann-Sofie Ailovuo, Sirpa Kurra, Heikki Rainio, Joose Vähäsöyrinki, Mikko Himanka ja Jukka Kangas ovat kaikki kokeneita laulajia ja osa pitkänlinjan kuorolaisia.
Passiota on tarkoitus esittää säännöllisesti jokilaaksoissamme tulevina vuosina. Esityksen toteutuksesta vastaa Haapaveden kamariorkesteri. Tukijoina ovat Kalajoen seurakunta ja kaupunki sekä Kulttuurirahasto, Jokilaaksojen musiikkiopisto, Haapaveden Opisto ja Ylivieskan kansalaisopisto.

Timo Hannula