Blogi - Kalajoen seurakunta

Blogi

Pääsiäisen ilo ja toivo

Vuosia epätoivon hallitsema mies soitti, että ’on se jotain, kun toinen on kuollut minun puolestani, jotta minä saan ikuisen hyvän. Se on toista kuin audi tai ulkomaanmatka’. Epätoivo oli pois ja toivo löytynyt siinä, mitä hän Jeesuksessa omistaa. Tätä kirjoittaessani sain tämän soiton ja koin jälleen, mitä hyvä sanoma synnin sovittajasta ja kuoleman voittajasta saa aikaan.

Pääsiäinen kertoo meille elämän voitosta ja epätoivon väistymisestä. Jeesuksen viime päivien tapahtumat päättyvät ikuisen ilon ja toivon näkymään. Tätä Vapahtaja valotti seuraajilleen vuoden ajan ennen sen tapahtumista. Hän tiesi että tulee pimeyden hetki, vääryyden valta ja että se on järisyttävä koetus niille, jotka häntä seuraavat. Hän tiesi, että silloin heidän toiveensa raukeaa tyhjiin – hetkeksi. Näin tapahtui vaikka Jeesus ei kertaakaan jättänyt sanomatta, että kolmantena päivänä hän nousee kuolleista. Tämän muistivat jopa ylipapit, kun pyysivät Jeesuksen haudalle vartijat. Voitto kuolemasta on ainutlaatuinen teko. Se tapahtui Jeesuksessa kuten synnin sovittaminen. Nämä kaksi takaavat meille ikuisen ilon.

Jeesus sanoi myös, että hän palaa takaisin. Ennen sitä moraalinen, älyllinen ja uskonnollinen eksytys valtaa maailman. Yhtä aikaa myös evankeliumi saarnataan kaikille kansoille. Tämä kaksoisnäköala on ilmeinen tänään. Evankeliumi leviää enemmän kuin koskaan 2000 vuoden aikana. Sanoma ristiinnaulitusta kuoleman voittajasta etenee hämmästyttävästi, kun Intiassa, Kiinassa, Afrikassa, Aasiassa, Etelä-Amerikassa miljoonat ja miljoonat tulevat uskoon. Kiinassa kastetaan kaksi miljoonaa aikuista joka vuosi, lasten kastamista ei saa mainita, kun valtio kieltää sen. Ja samaan aikaan vääryys, väkivalta, sodat ja pahuuden uhka lisääntyvät maan päällä.

Tähän liittyi Jeesuksen sana: ’Tämä valtakunnan evankeliumi pitää saarnattaman kaikille kansoille, sitten tulee loppu. Loppu!  Mille?Epäuskon, vääryyden ja väkivallan aikakausi (kr. aioni) loppuu kerran. Jeesus puhui synnytystuskissa olevasta ihmiskunnasta. Yhtä selkeästi kuin hän sanoi nousevansa kolmantena päivänä kuolleista, Hän sanoi palaavansa takaisin. Siitä on 318 mainintaa Uudessa testamentissa.

Tärkeintä on se, mitä Jeesus pitkäperjantaina ja pääsiäisenä teki puolestamme. Piina- viikon sanoma on se, että yksi kärsi ja kuoli puolestamme, jotta meillä rauha olisi. Kuulkaamme hyvää sanomaa syntien anteeksisaamisesta ja ikuista elämästä.

Jorma Puhakka, kappalainen, Himanka