Monologi ja näytelmä Kalajoen käräjistä

KÖRTTISTEN KÄRÄJISTÄ TULEE KULUNEEKSI 175 VUOTTA

1700 – luvun lopulla syntynyt herännäisyys levisi myös Kalajokilaaksoon Kalajoen emäseurakunnan alueelle 1830 – luvulla. Se tavoitti tuolloin merkittävän joukon pappeja ja talonpoikia perheineen ja palvelusväkineen, jotka kokoontuivat koteihin hartaustilaisuuksiin ja keräsivät varoja heräävälle pakanalähetystyölle. Hartaustilaisuuksiin kokoontuminen oli kuitenkin v. 1726 konventikkeliplakaatilla kielletty ja siitä heränneet haastettiin oikeuteen.  Käräjiä käytiin Kalajoella vuosina 1838-39 ja noin 70 talonpoikaa tuomittiin sakkorangaistuksiin ja viisi pappia erotettiin puoleksi vuodeksi viralta. Yksi heistä oli Niilo Kustaa Malmberg, joka toimi pappina Kalajoella kolmen vuoden ajan ja asui Jokelan pappilan pihapiirissä.

Ohjaaja Raimo Hentunen, kirkkoherra Rauli Junttila ja lähetyssihteeri Anna-Maija Pahkala tutkimassa Malmbergista kertovaa kirjallisuutta Malmbergin tuvan portaillaJokelan pappilan piha ja Malmbergin tupa tulevat olemaan historiallisten tapahtumien näyttämönä kun Teatteri Willi Lakeus ja Kalajoen seurakunta tuottavat yhteistyössä kesille 2013-14 palasen kirkkohistoriaa draaman muodossa. Tulevaan kesä-heinäkuun vaihteeseen valmistuu Niilo Kustaa Malmbergin Kalajoen vuosista kertova n. puolen tunnin mittainen monologiesitys. Malmberg oli Kalajoen apupappina vuosina 1830-33 ja aloitti tuolloin yhdessä Ylivieskan kappalaisen Jonas Laguksen kanssa voimakkaan herätysliikkeen Kalajokilaakson seurakunnissa. Esitys perustuu Olavi Kareksen ”Palava kynttilä – Niilo Kustaa Malmberin elämä” ja Pentti Taipaleen  ”Niilo Kustaa Malmbergin kirjeet” teoksiin. Esityksen dramatisoi ja ohjaa Raimo Hentunen ja nuorta Niilo Kustaa Malmbergia esittää Markus Saarnio. Esitys juhlistaa samalla Malmbergin kahvituvan 20-v. taivalta.

Toinen yhteistyön tulos nähdään heinäkuussa 2014. Tuolloin Jokelan pihalla esitetään Matti Pajulan kirjoittama ”Kalajoen käräjät, näytelmä oikeudenkäynnistä körttiläisiä vastaan vuosina 1838-39”. Matti Pajulan mukaan Kalajoen käräjät ovat ”kummallinen ihme sinänsä , dramaattista todellisuutta, valmis tragikoominen näytelmä sellaisenaan, täynnä inhimillistä erehdystä, väärinymmärrystä, juonittelua ja tarpeetonta vihaa”. Näytelmässä on kaikkiaan kolmisenkymmentä roolia, jotka tullaan miehittämään Kalajoen ja lähialueen harrastajilla ja muutamalla ammattilaisella. Lisäksi tarvitaan lapsia nuoria ja ”körttikansaa” joukkokohtauksiin. Näytelmään kootaan myös virsikuoro. Tämän kevään aikana käynnistetään rekrytointi näyttelijöiden, virsikuoron ja talkooväen saamiseksi tähän suurhankkeeseen, jotta harjoitukset voivat alkaa syksyllä 2013.  Näytelmän ohjaa Raimo Hentunen.  Näytelmän oheistuotteeksi luodaan myös elävöitettyjä opastuskierroksia aidoille tapahtumapaikoille. Molemmissa produktioissa on mukana Kalajoki tapahtuma- ja teema akatemia-hanke.