Suomalaista ja ruotsalaista luontolyriikkaa sanoin ja sävelin

Kalajoen seurakunta järjestää Vuorenkallion kappelissa keskiviikkona 12.6. klo 19.30 kuultavan konsertin, jossa esiintyvät ruotsalainen sopraano Lisbeth Sandberg ja pianisti Virve Räisänen. Musiikillinen matka tehdään kesäiseen luontoon, jossa kuljetaan metsän siimeksestä meren äärelle. Taiteilijat ovat poimineet musiikilliset marjansa säveltäjien Gösta Nystroem, A.F. Lindblad, Wilhelm Peterson-Berger, Yrjö Kilpinen, Armas Järnefelt, Oskar Merikanto, ja Heino Kasken tuotannosta.

Lisbeth Sandberg on monipuolinen laulaja, joka esittää ooppera- ja operettiohjelmistoa, musikaali- ja teatterisävelmiä, kamarimusiikkia ja hengellistä ohjelmistoa. Lisbeth on laulanut yli 600 oopperaesitystä mm. Tukholmassa (Folkoperan) ja Ruotsin kansallisteatterin ja Malmön teatterin kiertueilla. Hän on myös konsertoinut laajalti Ruotsissa, Yhdysvalloissa ja Saksassa. Hän on myös monien kuorojen luottosolisti ja hänen äänityöpajansa ovat suosittuja. Lisbeth on lisäksi ollut useasti mukana laulutaiteiljana suorissa radio- ja televisiolähetyksissä.

Hänen omana ideanaan syntyi Norrskensoperan, Ruotsin Norrbottenin ensimmäinen ooperaensemble, ja kaksi lastenooppera Flickan och fjärilen ja Lisa. Lisbeth Sandberg säveltää edelleen lauluja ja kirjoittaa tekstejä erilaisiin tilaisuuksiin ja tapahtumiin, ja on myös tuottanut musiikkia äänitteille ja elokuvaan.

Lisbeth opiskeli laulua Salzburgin Mozarteumissa prof. Rudolf Knoll oopperaluokalla stipendiaattina. Hän on opiskellut laulua myös Örebron musiikkikorkeakoulussa Solvieg Ågrenin johdolla. Lisäksi hänellä on kahden vuoden oopperakoulutusopintoja Operastudio 67 Tukholmassa Ingrid Stålnen och Hans Gertzin oppilaana sekä opintoja ooppera- ja laulutaiteen mestarikursseilla opettajinaan mm. Anna Sims (Lontoo), Eva Pataki, Nic Carthy, prof. Dorothy Irving, Torsten Föllinger, Torbjörn Liljeqvist, Solvieg Ågren, Margit Larsson, hovilaulaja Elisabet Söderström. Lisbethiltä on ilmestynyt oma cd "Älvans sång".

Yhteistyökumppanina jo usean vuoden ajan on toiminut pianisti Virve Räisänen, joka päätyönään toimii Länsi-Pohjan musiikkiopistossa Kemissä pianonsoiton lehtorina. Opetustyönsä ohessa Virve Räisänen konsertoi säännöllisesti. Hän on esiintynyt orkesterisolistina, ja usein myös kamarimuusikkona, lied-pianistina, korrepetiittorina ja säestäjänä sekä kotimaassa ja että ulkomailla.