Palava kynttilä –monologi Kalajoella

Nuori Malmberg palaa tupaansa

Kalajoen Jokelan pappilan piha ja Malmbergin tupa ovat näyttämönä Niilo Kustaa Malmbergin Kalajoen vuosista kertovalle noin puolen tunnin mittaiselle monologiesitykselle 27. ja 30. 6. iltoina klo 19.

Malmberg oli Kalajoen apupappina vuosina 1830-33 ja aloitti tuolloin yhdessä Ylivieskan kappalaisen Jonas Laguksen kanssa voimakkaan herätysliikkeen Kalajokilaakson seurakunnissa. Esitys perustuu Olavi Kareksen ”Palava kynttilä – Niilo Kustaa Malmberin elämä” ja Pentti Taipaleen ”Niilo Kustaa Malmbergin kirjeet” teoksiin.

Esityksen dramatisoi ja ohjaa Raimo Hentunen ja nuorta Niilo Kustaa Malmbergia esittää Markus Saarnio (kuvassa). Esitys juhlistaa samalla Malmbergin kahvituvan 20-vuotistaivalta.