Ennakkoäänestys, kotiäänestys, vaalikone

Seurakuntavaalit lähestyvät
Kaikkien kirkkoon kuuluvien, 16 vuotta ennen 14.11.2010 täyttäneiden ja sitä vanhempien, on mahdollisuus vaikuttaa seurakuntansa päättäjien valintaan seurakuntavaaleissa. Seurakunnan ylintä päätösvaltaa käyttävän kirkkovaltuuston jäsenet valitaan 14.-15.11. pidettävissä vaaleissa vuosiksi 2011-2014.

Ennakkoäänestys jalkautuu myös oppilaitoksiin
Kirkko laski ensimmäisenä äänestysikärajan 16 vuoteen, joten tulevat vaalit ovat siinä mielessä historialliset. Seurakunnat tarjoavat äänestysmahdollisuutta nuorille äänestäjille varsinaisten vaalipäivien lisäksi järjestämällä ennakkoäänestyksiä myös oppilaitoksiin. Ennakkoäänestys järjestetään 1.-5.11.

Mahdollisuus kotiäänestykseen
Äänioikeutettu, jonka kyky liikkua tai toimia on siinä määrin rajoittunut, ettei hän pääse äänestys- eikä ennakkoäänestyspaikkaan ilman kohtuuttomia vaikeuksia, saa tietyin edellytyksin äänestää ennakolta kotonaan. Hänen tai hänen valitsemansa henkilön on ilmoitettava kotiäänestyspyyntö vaalilautakunnalle kirjallisesti tai puhelimitse viimeistään 29.10.2010 ennen kello 16 kirkkoherranvirastoon (Plassintie 2, p. 08-4640530), missä ilmoituslomakkeita on saatavana.

Vaalikoneesta oma ehdokas
Kaikille vaaliehdokkaille on lähetetty tunnukset vaalikoneelle, jossa he voivat vastata seurakunnan toimintaan ja päätöksentekoon liittyviin kysymyksiin torstaihin 21.10. klo 23 mennessä. Vaalikone avautuu yleiseen käyttöön maanantaina 25.10. osoitteessa seurakuntavaalit.fi/vaalikone. Valitettavasti Kalajoen ehdokkaat saivat vaalikonekirjeessä lähetetyt tunnukset vasta syysloman alkaessa ja monet eivät ehtineet vastata kysymyksiin lomamatkan sattuessa samaan ajankohtaan.
Ehdokaslistojen yhdistelmä löytyy tästä linkistä.