”Kanttorit ja pojat” Raution kirkossa sunnuntaina 8.9.

”Kiitämme Herraa laulaen” konsertti Rautiossa

Raution kirkossa järjestetään perinteisen kirkkomusiikin konsertti sunnuntaina 8.9. klo 19.00 alkaen. Konsertti kuluu erittäin suosittuun ”Kanttorit ja pojat” –sarjaan, joka pohjautuu hengellisen musiikin tunnetuimpien sävelmien sovituksiin ja klassisen musiikin perinteeseen. Tämän konserti teemaksi ovat illan esiintyjät - laulaja ja kanttori  Annukka Palola, urkuri-pianisti ja kanttori Heidi Huhtala sekä laulaja Seppo Tastula, sellisti Tapio Hirvi ja viulisti Tuomo Hirvi – valinneet ajatuksen hyvinkin monen hengellisen laulun ytimestä, ”Kiitämme Herraa laulaen”.

Illan aikana Raution kauniissa ja akustisesti soivassa kirkkosalissa kuullaan otteita klassisen kirkkomusiikin periteisimmästä tuotannosta maustettuna muutamalla vähemmän kirkoissa kuulluilla säveltäjillä, kuten Shostakovitsh.

Perinteiseen kirkkokonserttiin kuuluu  virsilaulu – poikkeusta ei tehdä tälläkään kertaa. Tuttuja virsiä ja hengellisten herätysliikkeiden lauluja on sovitettu erilaisille kokoonpanoille tähän konserttiin runsaasti.

Konsertin nimisävelmä on Mechior Vulpiuksen Siionin Laulu 276 ”Kiitämme Herraa laulaen” – Heidi Huhtalan sovittamana tämä hyvin kaunis ja perinteinen hengellinen laulu esitetään kvartettisovituksena. Muista säveltäjänimistä mainittakoon J S Bach ja Erkki Melartin ehkä tunnetuimmasta päästä säveltäjäkaartia.

Ovilta tilaisuuteen jaetaan ohjelmia ja jokainen voi harkintansa mukaan maksaa vapaaehtoisen ohjelmamaksun mutta konserttiin on jokainen vapaasti tervetullut.

”Kanttorit ja pojat” –konsertin ydinajatus on lausuttu virren 195 sanoissa ”On riemu kun saan tulla, Sun Herra temppeliis, Sun porteistasi käydä sisälle pyhyyksiis”.
Tässä konsertissa tuo ajatus pyritään pukemaan säveliksi ja sanoiksi niin, että jokainen konserttiin saapuva voi tuntea Taivaan Isän hoitavan kosketuksen sydämessään näissä lauluissa sekä klassisessa musiikissa, ja saa näin evankeliumin suunnattoman arvokkaasta viestistä Ilon ja Valon pilkahduksia elämäänsä.