Blogi - Kalajoen seurakunta

Blogi

Pieni liekki

Ensimmäinen adventtisunnuntai on takanapäin. Ensimmäinen kynttilä neljästä on syttynyt ja antaa toivon tuikkeen sydämeen tulevasta joulusta. Muistan kuinka lapsena siskoni kanssa odotimme joulua. Se oli niin kutkuttavan jännittävää.. Joko, joko, joko NYT? Joka aamu saimme avata yhden luukun joulukalenterista, joka aamu olimme yhden päivän lähempänä joulua. Silti aika tuntui matelevan ja jouluun tuntui olevan piiiiiitkä aika. Nyt aikuisena joulu melkein yllättää. Onko minulla liian kiire, etten ehdi odottaa? Hiljennetäänpäs vähän tahtia.

”Pieni liekki tänään syttyy talven synkkään pimeyteen.
Pieni liekki valon antaa, toivon tuikkeen sydämeen.”

Pienen liekin valossa katselen kolmea kynttilää, jotka vielä odottavat vuoroaan. Yhden kynttilän valo on vielä kovin heikko, mutta silti se rikkoo pimeyden. Kynttilä kynttilältä valo laajenee ja joulu lähenee. Minusta tuntuu siltä, että Jumala on lähellä.

”Pieni liekki ympärilleen hiljaa hehkuu lämpöä.
Pieni liekki meille kertoo: Jumala on lähellä.”

Pieneen liekkiin kätkeytyy lupaus joulun ilosanomasta. Eikä tuo ilosanoma jää pelkästään jouluun, vaan saamme kantaa sitä sydämessämme aina. Raamatussa Jeesus sanoi: ”Minä olen maailman valo. Se, joka seuraa minua, ei kulje pimeässä, vaan hänellä on elämän valo.” (Joh. 8:12)

”Pieni liekki viestin antaa: Syntyy lapsi viaton.
Pieni liekki syttyy sinne, missä Jeesus Kristus on.”

Jeesus on luvannut meille elämän valon, jos seuraamme häntä. Kuvitellaan, että tuo elämän valo on jokaisella palavana kynttilänä kädessämme. Jeesus on siis antanut liekin (elämän valon) kynttiläämme. Elämän poluilla vastaan tulee lähimmäisiä, joiden liekki on sammunut tai jotka eivät ole kuulleetkaan valosta. Jeesus on antanut meille valon jaettavaksi. Kynttilän liekki ei sammu, vaikka antaisimme siitä tulen toisen kynttilään. Eikä valon määrä vähene, vaikka useampikin saisi liekin meidän kynttilästämme. Adventtikynttelikkö muistuttaa meitä, että valo laajenee.

”Pieni liekki pimeydessä nyt voi olla jokainen,
pieni liekki, joka kantaa valon luokse kaikkien.”
(Anna-Mari Kaskinen)

Valoisaa adventin aikaa toivottelleepi