Uutiset - Kalajoen seurakunta

Kari Lauri

synt. 7.12.1962 Kokkolassa
tutkinto: Teologian maisteri (TM) 23.10.1989, vihitty papiksi 31.10.1989
pastoraalitutkinto: Pastoraalitutkinto (16,50/20) 4.6.1991, ylempi pastoraalitutkinto 24.4.2013
seurakuntatyön johtamisen tutkinto: hyväksytty 20.2.2008 Lapuan tuomiokapitulissa. Seurakunnan johtamisen erityiskoulutus v. 2009.

Työura:
Kalajoen virallinen apulainen (seurakuntapastori) vv. 89-92
Kalajoen kappalainen vv. 92-99
Lieksan kristillisen opiston va. rehtori lukuvuoden 96-97
Enontekiön kirkkoherra vv. 99-03
Jalasjärven kirkkoherra vsta 03-

Muu koulutus:
nuorisotyönohjaaja
uskonnon ja psykologian opettaja

Muu:
Sivutoiminen teologisten aineiden tuntiopettaja vv. 90-92 Raudaskylän kr. opistossa ja vv. 92-96 Kalajoen kr. opistossa.
Kauhajoen evankelisen kansanopiston hallituksen jäsen vv. 04-13.

Mitä mielestäsi kirkkoherralta odotetaan?
Kirkkoherraan kohdistuu tosi paljon odotuksia. Työyhteisö odottaa tasapuolista johtajaa ja kannustavaa esimiestä. Luottamushenkilöt odottavat rakentavaa yhteistyötä ja hallinnollista osaamista. Seurakuntalaiset haluavat yleensä elämää ymmärtävän ja tätä aikaa elävän kirkkoherran. Monet odottavat paimenta, joka julistaa Jumalan armollista sanaa ja elää laumansa rinnalla sekä on sitoutunut tehtäväänsä.

Mitä haluat sanoa äänestäjille?
Kirkkoherran vaali on tärkeä vaali seurakunnalle. Tehtävä on tänä päivänä vaativa ja haasteellinen kenelle tahansa. Kirkkoherran tulee olla kiinnostunut tavallisen seurakuntatyön lisäksi myös muusta, esim. seurakunnan hautausmaista tai kiinteistöjen käytöstä. Työssä tarvitaan asia- ja henkilöstöjohtamista, talouden ymmärtämystä ja eritoten organisointikykyä monien muutosten keskellä. Varsinaista seurakuntatyötä pitäisi pystyä kehittämään koko ajan yhdessä työyhteisön kanssa. Äänestämään kannattaa käydä pienen rukouksen myötä ja pyytää koko touhuun Taivaallisen Isän johdatusta.

Mieleenpainuvin kokemus pappisuraltasi?
On vaikea valita yhtä tapahtumaa, joka olisi ylitse muiden. Mieleen tulee esimerkiksi ehtoollisen toimittaminen ensimmäisen kerran Jerusalemin puutarhahaudalla, tai pieni vihkitoimitus Malmbergin tuvassa. Lapin vuosilta jouluaaton jumalanpalvelukset Kilpisjärvellä, Karesuvannossa ja Hetassa olivat erityisen mieliinpainuvia hetkiä.

Kristityn mottosi?
”Eihän Jumala ole antanut meille pelkuruuden henkeä, vaan voiman, rakkauden ja terveen harkinnan hengen.” (2. Tim. 1:7)

Eija Nivala

syntymäaika: 27.2.1967
teologitutkinto: teologian maisteri (TM) Helsingin yliopisto 25.5.1992, vihitty papiksi Turussa 31.5.1992
pastoraalitutkinto: 17,25/20 Oulun hiippakunta 25.10.2006
seurakuntatyön johtamisen tutkinto: 3/3 Oulun hiippakunta 25.11.2009
Johtaminen seurakunnassa (Kirjo IIA) 20 op Oulun hiippakunta 2013

Työura:
Sievin ja Alavieskan seurakuntien yhteinen vs. virallinen apulainen   1992
Nivalan yläasteen uskonnon tuntiopettaja 1993-94
Kalajoen seurakuntapastori 1995-97
Kalajoen Kristillisen opiston teologisten aineitten tuntiopettaja 1996
Angolan ev. lut. kirkon koulutuskeskuksen teologisten aineitten opettaja 1998-2003
Kalajoen seurakuntapastorin ja kappalaisen viroissa 2003-10
Alavieskan kirkkoherra 1.9.2010-

Muu koulutus:
Lähetystyöntekijäin valmennuskurssi Suomen Lähetysseuran Lähetysopisto 1997
Portugalin kielen opiskelu 7 kk Lissabon 1998

Muu
Suomen kirkon pappisliiton puheenjohtaja 2011-
Kirkolliskokousedustaja  2012-
Kirkkohallituksen täysistunnon pappisjäsen  2012-
Kirkon akateemiset AKI:n puheenjohtaja 2012-

Mitä mielestäsi kirkkoherralta odotetaan?
Kirkkoherra on hengellinen paimen, jonka odotetaan kirkastavan evankeliumia sekä elävän seurakuntalaistensa rinnalla arkea ja juhlaa. Kirkkoherra on vastuussa seurakunnan toiminnasta, työyhteisöstä, hallinnosta ja taloudesta. Häneltä odotetaan yhteistyökykyä, esimiestaitoja, kokonaisuuksien hallintaa ja kykyä katsoa tulevaisuuteen.

Mitä haluat sanoa äänestäjille?
Kalajoen seurakunta on yhteisö, jossa on seurakuntaansa rakastavia seurakuntalaisia, osaavia luottamushenkilöitä ja sitoutuneita työntekijöitä. Seurakuntalaiset valitsevat kirkkoherransa suorassa vaalissa. Älä jätä tätä harvinaista mahdollisuutta ja jäsenoikeutta käyttämättä.

Mieleenpainuvin kokemus pappisuraltasi?
Papin työ on täynnä sekä juhlahetkiä että monenlaisia arjen tilanteita. On vaikea valita niistä mieleenpainuvin, mutta yksi syvästi koskettanut oli hetki, kun sain olla avustamassa oppilaitteni pappisvihkimyksessä Angolassa. Sain tehdä hetken työtä, josta jäi pysyvä jälki. Uusien pappien kautta evankeliumi lähti eteenpäin.

Kristityn mottosi?
Jumala on suurempi ja armo avarampi kuin pieni ihminen käsittää.