Kotiäänestys

Äänioikeutettu, jonka kyky liikkua tai toimia on siinä määrin rajoittunut, ettei hän pääse äänestys- tai ennakkoäänestyspaikkaan ilman kohtuuttomia vaikeuksia, saa äänestää ennakolta kotonaan. Kotiäänestykseen oikeutettu henkilö, joka haluaa äänestää kotonaan, on ilmoitettava siitä kirjallisesti tai puhelimella kirkkoherranvirastoon Plassintie 2 85100 Kalajoki tai puh. 08-4640 530 perjantaihin 24.1.2014 klo 16 mennessä. Ilmoituksen voi tehdä äänestäjän puolesta myös tämän valitsema henkilö.

Ilmoituksessa on mainittava äänestäjän täydellinen nimi, henkilötunnus, osoite ja puhelinnumero sekä ilmoitus siitä, että äänestäjän kyky liikkua ja toimia on siinä määrin rajoittunut, että äänestäminen on mahdollista vain ennakolta kotona. Lisäksi on mainittava siitä, voiko äänestäjä itse huolehtia siitä, että kotiäänestyksessä on hänen lisäkseen läsnä äänestäjän valitsema 18 vuotta täyttänyt henkilö. Ellei äänestäjä sitä nimeä, huolehtii vaalilautakunta asiasta.

Kotiäänestykset suoritetaan yhdessä ennakkoäänestyksen kanssa eli 27.-31.1.2014. Kotiäänestyspyynnön tehneen kanssa sovitaan ajankohdasta, jolloin vaalitoimitsija saapuu hänen luokseen. Kotiäänestyksessä itse äänestystapahtuman lisäksi täytetään lähetekirje, jossa ilmenee edellä kerrotut asiat, jotka äänestäjä allekirjoituksellaan vakuuttaa oikeiksi. Myös äänestyksessä läsnä ollut henkilö vakuuttaa äänestystapahtuman oikeellisuuden nimikirjoituksellaan. Vaalitoimitsija puolestaan todistaa, että kotiäänestys on tapahtunut laissa määrätyllä tavalla ja toimittaa lähetekuoren vaalilautakunnalle.

Kalajoen seurakunnan vaalilautakunnalla on valmius toimittaa pyydettävät kotiäänestykset, joten ottakaa rohkeasti yhteyttä kaikki, jotka tarvitsette tällaista äänestyspalvelua.

Vaalilautakunnan puheenjohtaja