Kaikki äänestämään kirkkoherranvaalissa

Laajentuneessa Kalajoen seurakunnassa (johon kuuluvat Himangan ja Raution kappeliseurakunnat) toimitetaan kirkkoherranvaali 2.-3.2.2014. Ennakkoäänestys ja kotiäänestys on 27.-31.1.2014, joista tarkemmin omissa tiedotteissaan näillä Kalajoen seurakunnan sivuilla.  Kirkkoherranvaali on niitä harvoja vaaleja, joissa johtaja valitaan kansanäänestyksellä.  Kirkossakin on paineita siihen suuntaan,  että valtuusto suorittaa johtajan vaalin, kuten kunnallishallinnossa tapahtuu. Sen verran kirkkolakiin on jo nyt tullut muutosta, että kirkkovaltuuston pyynnöstä tuomiokapituli voi päättää, että kirkkoherra valitaan vaalilla, jonka toimittaa kirkkovaltuusto. Eräänä perusteena tällaiseen vaalikäytäntöön on se, että kirkkoherranvaalin äänestysprosentti on joissakin suurissa seurakunnissa jäänyt hyvin alhaiseksi ja siksi ajatellaan, että on helpompaa valita kirkkoherra välillisillä vaaleilla, joka tarkoittaa, että vaalin suorittaa kirkkovaltuusto.

Nyt meille kaikille seurakunnan äänivaltaisille jäsenille Kalajoella, Himangalla ja Rautiossa tarjotaan ainutkertainen mahdollisuus vaikuttaa siihen, kuka johtaa laajentunutta seurakuntaa ensi syksystä alkaen. Meillä on myös mahdollisuus osoittaa korkealla äänestysprosentilla (kuten Nivalassa), että seurakuntalaiset haluavat säilyttää oikeuden kansanvaalilla vaikuttaa siihen, kuka valitaan seurakunnan kirkkoherran virkaan. Vaalilautakunta on samoin tehnyt kaikkensa tuodakseen äänestämisen mahdollisuuden niin lähelle kuin mahdollista. Siksi ennakkoäänestyspaikkoja on järjestetty kaikille kyläkunnille laajennetun seurakunnan alueella. Myös kotiäänestysmahdollisuutta tarjotaan kaikille niille, joilla on vaikeutta saapua ennakkoäänestys- tai äänestyspaikoille. Varsinaisina vaalipäivinä (2. ja 3. 2.) äänestyspaikkoina ovat vuoron perään Kalajoen, Himangan ja Raution kirkot, joista voi valita minkä tahansa äänestyspaikakseen. Äänestysajoista ja –paikoista löytyy tietoa sekä tästä lehdestä että Kalajoen seurakunnan nettisivuilta.

Siis suurella joukolla KÄYTTÄMÄÄN OIKEUTTAAN, joka jokaisella seurakunnan vaalioikeutetulla jäsenellä on Kalajoen laajentuneessa seurakunnassa ja ÄÄNESTÄMÄÄN!!!

Rauli Junttila, khra 30.9.2014 asti

Kari Lauri Eija Nivala