Konevitsa-kvartetin ”Taivaallisen musiikia” -kiertue saapuu Kalajoelle

Konevitsa-kvartetin vuoden 2014  konserttikiertue Suomessa saapuu lauantaina 22.3. klo 18 Kalajoen kirkkoon.

Konsertin monipuolinen ohjelma on oivallinen läpileikkaus Venäjän mieskamarikuorojen rikkaasta ohjelmistoperinteestä. Konevitsa-kvartetin ohjelmiston keskeinen osa on venäläinen kirkkomusiikki muinaisista luostarisävelmistä nykysäveltäjien teoksiin. Vanhinta kirkkomusiikkia lauletaan yksiäänisesti, uudemman ajan laulut on sovitettu  2-3 äänelle. Nykyiset neliääniset sovitukset ovat kuoron jäsenet tehneet itse.
Kirkkomusiikin lisäksi konserttien ohjelmassa on venäläistä kansan- ja sotilasmusiikkia. Marssit ovat keisarillisen ajan lauluja, jotka neuvostoaikana katosivat täysin. Ohjelmaan kuuluu myös venäläisiin runoihin perustuvia ja tunnettujen venäläisten säveltäjien sovittamia mieskuorolauluja.

Konevitsa-kvartetin laulajat hallitsevat erinomaisesti perinteisen venäläisen laulutradition ja osalla jäsenistä on myös klassisen laulajan solistikoulutus. Kvartetti on pieni kamarikuoro, joka etsii jatkuvasti täydellistä harmoniaa.

Konevitsa-kvartetti on vuosien varrella osallistunut lukuisiin merkittäviin festivaaleihin Venäjällä, Englannissa, USA:ssa, Italiassa, Irlannissa ja Skandinaviassa. Viimeisen vuoden aikana he ovat tulleet tunnetuksi Japanissa ja Ranskassa. Maailman musiikkikriitikot ja -lehdistö kiittelevät kvartetin laulun korkeaa taiteellista tasoa.

Kvartetti perustettiin vuonna 1992, kun Pietarin konservatorion neljä nuorta muusikkoa ryhtyivät kesäisin laulamaan Konevitsan luostarin kirkossa.  Konserttien tuotto menee Laatokalla sijaitsevan Konevitsan luostarin jälleenrakentamiseen.

Konevitsa- kvartetti palaa uskollisesti Suomeen, nyt jo 22. kiertueelleen. Kvartetti on saanut   maassamme vuosien varrella lukuisia taivaallisen kuoromusiikin ystäviä.