Gabriel Faurén Requiem palmusunnuntaina

Haapaveden kamariorkesterin ja Jokilaaksojen oratoriokuoron perinteisessä palmusunnuntain konsertissa kuullaan tällä kertaa ranskalaisia säveliä. Keskeisin teos on Gabriel Faurén Requiem. Muita teoksia ovat Faurén kuuluisa Pavane ja nuoruuden teos Cantique de Jean Racine sekä  Maurice Ravelin Pavane kuolleen prinsessan muistolle. Teokset esitetään palmusunnuntaina 13.4. klo 16 Kalajoen kirkossa.

Solisteina ovat oratoriokuoron johtaja, sopraano Marita Kaakinen ja baritoni Petri Pussila kansallisoopperasta. Pussila on tuttu Nivalan oopperan päärooleista. Hän laulaa kansallisoopperan kuorossa ja on toiminut siellä myös monissa solistitehtävissä. Konsertit johtaa Timo Hannula.Ohjelmat ovat 10-20 euroa, perhelippu 40 kirkon ovelta tai osoitteesta: www.lipputoimisto.fi

Faurén Requiemissa eli sielunmessussa on seitsemän osaa ja pääroolissa on sekakuoro. Requiem perustuu vanhaan katoliseen messun kaavaan ja sen sisältönä on poisnukkuneiden muistaminen ja rukoilu heidän puolestaan. Sielunmessu sopiikin hyvin pääsiäisen aikaan Bachin passioiden ohella.

Faure kirjoitti ystävälleen: ”On sanottu, että Requiemini ei ilmennä kuoleman pelkoa, ja joku kutsuikin sitä kuoleman kehtolauluksi. Mutta juuri niin minä koen kuoleman - pikemminkin pelastuksena ja pyrkimyksenä iloon kuin tuskallisena kokemuksena”.