Kalajoen seurakunnan kesämusiikkisarja Vuorenkalliolla ja kirkossa

Vuorenkallion kappelin musiikkisarjalla on pitkä perinne. Kalajoen pitkäaikaisen kanttorin Veli Ainalin ohjauksesta lähtemä musiikkitilaisuus on kasvanut suosituksi kesätapahtumaksi. Alkujaan pienimuotoisesti liikkeelle lähtenyt musiikkihartaus on laajentunut koko kesän kattavaksi tapahtumaksi tavoittaen suuren joukon ihmisiä. Musiikkisarja alkaa kesäkuun ensimmäisellä viikolla ja päättyy elokuun puolessa välissä. Musiikkihetket ovat keskiviikko-iltaisin klo 19.30. Muutamia konsertteja järjestetään myös Kalajoen kirkossa.

Musiikkisarjan aloittaa 4.6. klo 19.30 Vuorenkalliolla Kalajoen ja Raution Kirkkokuorot ja Mieskuorot sekä Projektikuoro johtajinaan Heidi Huhtala, Annukka Palola sekä Rauno Kotiaho. Seuraavalla viikolla ovat vuorossa kesäillan musiikkihetki Kalajoen kirkossa. Esiintymässä ovat Kalajoen seurakunnan kanttorit Annukka Palola, Teija Orjala ja Heidi Huhtala, pastori Ilpo Parviainen, laulu, Johannes Nikula, laulu, Tapio Hirvi, sello ja Tuomo Hirvi, viulu. Juhannusviikolla on kesäinen yhteislaulutilaisuus kappelilla. Kesäkuun viimeisessä musiikkihetkessä Kalajoen kirkossa esiintyvät sopraano Kristiina Nietula ja trumpetisti Janne Nietula. Heitä säestää harmonilla ja uruilla kanttori Veli Ainali.

Heinäkuun ensimmäisen viikon musiikkihetkessä esiintyy Rahjan suku. Toisella viikolla esiintyvät laulajalääkäri Seppo Tastula ja sellisti Tapio Hirvi Kannuksesta. Heinäkuun puolen välin musiikkihetkessä Kalajoen kirkossa on Iktys-kvartetti Veli Ainalin johdolla. Kalajoen kristillisen opiston laulukurssilaiset esiintyvät perinteisesti heinäkuun aikana. Kuun viimeisessä musiikkihetkessä on runoa ja musiikkia. Siinä esiintyvät Kalajoen kesäkanttori Eveliina Ylikoski sekä kirkkomusiikkiopiskelijoiden ryhmä.

Elokuussa on kaksi musiikki-iltaa. Ensimmäisessä on laulaja Laura Mäkitalo kanttori Annukka Palolan säestyksellä. Kesäillan konserttisarjan päättää tuttuun tapaan Fermaatti nuorisokuoro johtajanaan Soili Autio.

Raution kirkossa järjestetään kesällä Rautio-viikon aikana kaksi musiikkitilaisuutta. Maanantai-iltana esiintyvät Rantalan perhe ja perjantaina Nauhan sisarukset.  Himangalla kuullaan kesän aikana muutamia konsertteja erilaisin kokoonpanoin, mm. kanttori Teija Orjala esiintyy sisarensa ja isänsä kanssa kesäkonsertissa.