Kirkko keskellä loma-asuntomessuja

Kalajoen seurakunta osallistuu Hiekkasärkillä pidettäville loma-asuntomessuille. Messualueella toimii messujen ajan messukappeli, jossa on paikalla päivystäviä vapaaehtoisia tai seurakunnan työntekijöitä joka päivä klo 10-18. Kappelissa järjestetään hartaushetki päivittäin klo 15. Kappelin tarkoitus on tarjota messuvieraille ja messujen työntekijöille paikka, jossa voi hiljentyä ja levähtää hetkisen. Kappelin päivystäjillä on myös tarvittaessa valmius keskustella tulijan kanssa.

• Seurakunnalle on ollut suuri ilo, että loma-asuntomessuorganisaatio on ottanut meidät niin hyvin vastaan. Messukappelille tarjottiin oikein hyvä sijaintipaikka ja kaikki yhteistyö organisaation kanssa on ollut luontevaa ja myönteistä, kertoo seurakunnan messukappeliprojektista vastaava kappalainen Suvi Lehtimäki.

Messukappeli on siirrettävä pieni rakennelma, joka on yksityisen seurakuntalaisen omistama, ja joka on aikaisemminkin ollut samankaltaisessa käytössä muissa tapahtumissa. Vapaaehtoiset kappelipäivystäjät kutsuttiin tehtäväänsä avoimella kutsulla, eikä heitä ollut vaikea saada, sillä tehtävään ilmoittautui nopeasti n. 40 henkilöä. Tällä joukolla kappelia pidetään auki päivittäin, eikä kenellekään muodostu tehtävästä kohtuutonta taakkaa.

Päivystäjien ei tarvitse lähteä tehtäviinsä kylmiltään, vaan heitä ohjataan ja valmistetaan siihen parissa-kolmessa tapaamisessa ennen messuja. Useat heistä ovat myös saaneet muualta henkilökohtaiseen kohtaamiseen ja keskusteluun valmistavaa koulutusta.

• Seurakunnalle on suuri ilo osallistua tällaiseen merkittävään tapahtumaan, jossa liikkuu paljon ihmisiä vapaa-ajan merkeissä. Kappeli ei palvele ainoastaan messuvieraita, vaan on levon ja virkistyksen keidas myös messuorganisaation työntekijöille, joita tällaisessa suuressa tapahtumassa on paljon, sanoo Lehtimäki.