Blogi - Kalajoen seurakunta

Blogi

Uusia kirkkoja keskellä kylää

Seurakunta osallistui Kalajoen loma-asuntomessuille omalla kappelilla, jonka omistaa aktiivinen seurakuntalainen. Kappelissa kävi messujen aikana 1075 vierasta. Sen lisäksi moni katseli kappelia etäämpää, vaikkapa kuvaten sitä. Palaute kappelista oli pelkästään positiivista. ”Hienoa että olette täällä”, oli usein kuultu lause. Moni kantoi henkilökohtaista kuormaa mukanaan. He kokivat siunausta saadessaan purkaa huoliaan, keskustella ja rukoilla yhdessä.

Moni kysyi, jääkö kappeli messujen jälkeen paikoilleen. Kysymys oli hyvä. Ihmiset pitivät aivan luonnollisena, että ”Jumalan maja ihmisten keskellä’” jäisi paikoilleen. Täytyi vastata kysyjille, että kappeli lähtee messujen jälkeen takaisin kotiin. Mutta viedään sitten taas seuraavaan tapahtumaan, jossa sitä tarvitaan.

Seurakuntamme alueelle on kesän aikana valmistunut ortodoksinen rukoushuone, tsasouna. Tsasounan rakentajilla on ollut vahva kutsumus ja näky sen rakentamisen tarpeellisuudesta. Kun hanke on lähtöisin Jumalasta, sen toteutumista ei voi estää mikään, ei maailma, ei ihmiset, ei sielunvihollinen eivätkä mitkään pimeyden voimat. Kun uusi kirkko valmistuu, on se aina nöyryyden, ihmettelyn ja kiitollisuuden hetki. Tsasounassa ortodoksikristitty voi harjoittaa uskoaan omalla hengellisellä äidinkielellään, mutta Jumalan kohtaamisen paikka se on jokaiselle siellä käyvälle, kirkollisesta taustasta riippumatta. Olen saanut pitää iltahartauden siellä. Hetki oli Pyhän Hengen täyttämä ja liikuttava. Rukoushuone on siellä, koska se on Jumalan tahto. Se tietoisuus tekee mielen nöyräksi ja olon turvalliseksi. Tsasounan valmistuminen on suuri todistus Jumalan voimasta ja siitä mitä tapahtuu, kun hänen antamansa kutsumus otetaan vakavasti ja tosissaan.

Rukoushuoneen rakentaminen on yksi osa ortodoksista hengenelämää ja hengellisyyttä. Meidän messukappelimme omalta osaltaan liittyi tähän teologiaan. Messukappelin rakentajilla on ollut samanlainen kutsumus: Rakennetaan kirkko, jossa voimme erityisesti kokea olevamme lähellä Jumalaa ja rukoilla häntä. Kirkon rakentaminen vaatii kuuliaisuutta ja rohkeutta silloinkin, kun ihmiset kyseenalaistavat tehtävän merkityksen. Mutta kun kirkko on valmis, se saarnaa jo pelkällä olemassaolollaan, niillekin, jotka menevät ohi eivätkä tohdi tulla sisälle. Kirkko, messukappeli ja tsasouna, ne ovat Jumalan majoja ihmisten keskellä. Koska me tarvitsemme paikkoja, joissa erityisesti kohtaamme hänet. Jumala kirkon rakentajia siunatkoon!