Hengen uudistuksen kesäjuhlilla koettiin osallisuutta Kristuksessa

Hengen uudistuksen kesäjuhla 1.-3.8. kokosi Kalajoelle runsaasti ihmisiä eri puolilta Suomea. Juhlassa koettiin yhteyttä ja osallisuutta, jonka voisi tiivistää evankelista Ilkka Puhakan sanoin: Se ei ole tärkeää, että tietää paljon, vaan että on osallinen. Osallisuus Jeesukseen Kristukseen on kaikkein tärkeintä.  Kuvasatoa juhlilta osoitteessa: http://www.hengenuudistus.fi/etusivu/kesajuhlakuvia_kalajoelta/ . .
Kuvaajat: Ari Suomi ja Kikka Miilus.Kuva: Ari Suomi

Juhlien kävijämäärän kasvu täytti kirkon äärimmilleen

Kirkossamme vaikuttava karismaattinen uudistusliike Hengen uudistus kirkossamme ry vietti kesäjuhlaa Kalajoen seurakunnassa 1.-3.8.2014. Juhlan teema oli ”Tule Pyhä Henki! Täytä meidät voimalla ja rakkaudella!”. Kävijämäärä on noussut joka vuosi, ja niin kävi nytkin. Kalajoen kirkko täyttyi useaan otteeseen, täyttä oli myös lauantaina opetuskanavien tiloissa. Kun ilma oli lämmin ja aurinkoinen ja ohjelma kuului myös ympäristöön, satoja ihmisiä osallistui juhlaan kirkkotarhassa ja kahvilateltassa. Juhlaa rakensi yli 100 talkoolaista.

Juhlien laskettu kävijämäärä oli 2440 henkilöä (vuonna 2013 yli 1900 henkeä). Osallistujia yhteensä kaikki tilaisuudet yhteen laskien oli 8191 henkilöä (vuonna 2013 oli 7120 henkeä). Mikäli juhlan kävijämäärä lasketaan herätysliikkeiden kesken yhteisesti sovitulla laskentatavalla, kävijämäärä on 3450 henkeä (vuonna 2013 kahdella laskentatavalla arvioitu yhdistetty luku 2600 kävijää). Lisäksi juhla kuului Kalajoella seurakunnan radiosta ja nettiradiosta ympäri maailmaa. Suurin yksittäinen tilaisuus Pekka Simojoen ja EtCeteran konsertti keräsi noin 1500 kuulija.

Juhlan yleisilmeeseen kuului monipuolinen ylistysmusiikki, jossa perinteinen ylistysmusiikki sai rikkautta Siionin matkalauluista, Siionin virsistä ja virsistä. Julistuksen selkeä keskiö oli Kristuksessa ja Pyhän Hengen työssä, joka kirkastaa Kristuksen. Veren evankeliumi kaikui kirkkaana. Opetuskanavissa käsiteltiin käytännönläheisesti maallikkovastuun kantamista seurakunnassa, yhteisövalmennusta ja -johtamista, sielunhoidollisia ja kristillisestä terapiasta nousevia aiheita, armolahjoja, Hengellä täyttymistä, ylistystä, palvontaa ja ylistystanssia. Uutena aiheena nousi mukaan avioliiton raamatulliset perusteet. Juhlan yksi odotettu tilaisuus on sunnuntain ylistysmessu. Kalajoen kirkkoherran Rauli Junttilan sanoin: ”siinä oli taivaan makua”. Juhla näytti myös terveen karismaattisuuden tavan kantaa ihmisten huolet ja murheet. Sielunhoidossa keskusteltiin kymmenien ihmisten kanssa ja rukouspalvelussa kuunneltiin ja kannettiin Jumalan armollisiin käsiin satojen ihmisten huolet, murheet ja sairaudet luottaen Jumalan ihmeelliseen apuun. Rukouspalvelussa palveli lähes 20 rukousparia – sekä kirkon työntekijöitä että rukouspalveluun koulutettuja maallikoita.

Juhlien opetus- ja puhujavastuita kantoivat mm. Salme Blomster, Saara Kinnunen, Ari Juntunen, Ilkka Puhakka, Jorma Puhakka, Reino Junttila, Rauli Junttila, Liisa ja Gunnar Weckström, Heljä Markkula, Timo Pöyhönen, Johanna Sandberg, Marko Huhtala. Ylistyksen johtamisesta vastasivat Sakari Heikkilä bändeineen ja Tapio Rekola sekä paikalliset musiikkiryhmät eri kanavissa ja tilaisuuksissa.

Eri herätysliikkeiden ja tunnustuskuntien kristityt saivat kokea olevansa ”jeesuslaisia” – yhtä, kuten Vapahtajamme on kehottanut. Ilosanoma sai olla ilon ja riemun sekä ylistyksen lähteenä. Ensi vuonna Hengen uudistuksen kesäjuhla järjestetään Valkeakoskella, Sääksmäen seurakunnassa 31.7-2.8.2015.

Lisätiedot:  toiminnanjohtaja Marko Huhtala 050 439 29 21, marko@hengenuudistus.fi