Tule lukupiiriin

Tänä syksynä Kalajoen kirjastossa on mahdollisuus osallistua lukupiiriin, jossa luetaan yhtä maailmanhistorian merkittävimmistä teoksista. Kirja on puolalaisen kirjailijan Henryk Sienkiewiczin vuonna 1905 Nobel-palkittu romaani Quo Vadis. Kirjan tapahtumat sijoittuvat keisarilliseen Roomaan, keisari Neron, alkuseurakunnan ja kristittyjen vainojen aikaan. Kirjan päähenkilö on ylhäinen patriisi Marcus Vitinius, joka rakastuu kristittyyn neitoon Lygiaan. Rakkauskertomuksen ympärillä Neron Rooma elää intohimoista ja väkivallan täyttämää elämää. Samanaikaisesti apostoli Pietari saarnaa ja opettaa varhaista seurakuntaa. Kirja kuvaa vavahduttavalla tavalla maallisen loiston ja menestyksen rajallisuutta ja hengellisten arvojen kestävyyttä, ennen muuta Kristus-sanoman voittoa.

Teos on kestänyt aikaa. Se oli aikansa bestseller, eniten myyty teos, mutta se kuuluu edelleen maailman luetuimpien kirjojen joukkoon. Kirjan kestävä suosio johtuu, paitsi hienosta kirjallisesta tyylistä, ennen muuta aiheista. Kirja on samanaikaisesti rakkausromaani, yhteiskunnallinen kuvaus ja tutkielma hengellisestä kasvusta. Kirjaa lukiessa voi todeta, että mikään ei oikeastaan ole muuttunut auringon alla. ”Aina on ollut kaikkea” kuten Saarnaajan kirja sanoo. Kirja auttaa ymmärtämään, miksi kristittyjen asenne tiettyihin asioihin on muodostunut sellaiseksi kuin se on; oli puheena vaikkapa samaa sukupuolta olevien parisuhde, tai monet muut asiat, jotka tänäkin päivänä ovat vahvasti yhteiskunnallisessa ja kirkollisessa keskustelussa esillä.

Lukupiiri kokoontuu ensimmäisen kerran keskiviikkona 24.9. klo 18 Kalajoen kirjastossa. Kirjan saa lainaksi kirjastossa. Lukupiiriä vetää Kalajoen seurakunnan kappalainen Suvi Lehtimäki.