Uutiset - Kalajoen seurakunta

Kalajoen seurakunnalle tiukka talousarvio ensi vuodelle

Uutinen Kalajoen seurakunnan kirkkoneuvoston kokouksesta 20.11.2014

Kalajoen seurakunta karsii menojaan määräaikaisten työntekijöiden ja sijaisten palkkaamisessa. Myös toiminnan määrärahoja esitetään supistettavaksi hieman, mutta muutokset eivät vaikuta olennaisesti toimintaan. Kirkollisverotuloissa ei ole odotettavissa kasvua ja seurakunta arvioi keräävänsä verotuloja samansuuruisen määrän kuin kuluvana vuonna eli 2.585.000 euroa. Metsätaloudesta puunmyyntituloja arvioidaan saatavan 200.000 euroa ja vuokratuottoina arvioidaan saatavan 240.000 euroa (tuulivoima ja vuokratontit). Seurakunnan menot ovat yhteensä 2.719.836 euroa. Vuosikatetta arvioidaan kertyvän 288.684 euroa, joka riittää hyvin poistoihin. Tulos painuu kuitenkin miinukselle peräti 94.196 euroa, koska Kivirannan leirikeskuksen purkamisen näkyy tuloslaskennassa arvonalentumisena. Ensi vuoden merkittävän investointi liittyy Kalajoen seurakuntakotiin. Korjaustarve on selvityksen alla, mutta talousarviossa varaudutaan sen osalta 500.000 euron menoihin. Seurakunta joutuu ottamaan lainaa seurakuntakodin korjaukseen. Yhteensä eri investointeihin on varattu 637.600 euroa.

Kirkkoneuvosto tarkisti myös toimintatuottoihin liittyviä tilavuokria seuraavasti: Seurakuntakotien vuokrahinnat yhtenäistettiin, ja alle 60 hengen tilaisuuksista peritään 60 euron (sis. alv) ja isommista väkimääristä 110 euron (sis. alv) vuokra. Kirkkoja vuokrataan hintaan 750 euroa (+ alv) ulkopuolisille konsertoijille, jos tilaisuuteen myydään ohjelmalehtisiä ja jos tilaisuutta ei järjestetä seurakunnan kanssa. Ruonan leirikeskuksesta peritään 70 euroa/vrk (sis. alv) ja siivouskulut. Kirkkoon kuulumattoman siunaaminen seurakunnan tiloissa maksaa 100 euroa (+ alv). Kirkkoneuvosto hakee seurakuntatyön kultaisen ansiomerkin Pentti Haapakoskelle ja Reino Hihnalalle kiitoksena pitkäaikaisesta luottamushenkilönä toimimisesta Kalajoen seurakunnassa.