Joulukonsertti Raution kirkossa

Toisena adventtisunnuntaina 7.12. tarjoutuu Raution kirkossa mahdollisuus kuulla mielenkiintoinen joulukonsertti. Solistina laulaa baritoni Hannu Ilmolahti, jota säestävät kitaristi Hannu Annala ja Kalajoen seurakunnan kanttori Annukka Palola (piano ja urut). Ilmolahti ja Palola laulavat myös duettona Rautiolaisen Leena Pasasen säestyksellä. Ohjelma sisältää kauneimpia joulu- ja hengellisiä lauluja mm. K. Halosen säveltämä laulu Sydämeeni joulun teen, S. Rannan Taas kaikki kauniit muistot, K. Collanin Sylvian joululauluja T. Kaleniuksen Kun joku on lähellä Jeesusta. Hannu Annala soittaa kitarasoolona J.S. Bachin Kristus valo valkeuden. Laulu-kitara – kokoonpanoa yleisö on kuvannut herkkyydellään puhuttelevaksi, ja konsertteihin vaihtelua tuovaksi.

Baritoni Hannu Ilmolahti opiskeli Sibelius-Akatemiassa professori Liisa Linko-Malmion ja professori Matti Tuloiselan johdolla laulua suorittaen lauludiplomin erinomaisin arvosanoin.  Tämän lisäksi hän suoritti lauluopintoja Kööpenhaminan kuninkaallisessa konservatoriossa professori Kim Borgin oppilaana. Menestyksekkään ensikonsertin jälkeen hän voitti Lappeenrannan laulukilpailun miesten sarjan. Tämän jälkeen hänet kiinnitettiin Nürnbergin oopperan baritonisolistiksi.

Ilmolahti on konsertoinut mm. lukuisissa Euroopan maissa, Baltian maissa, USA:ssa, Singaporessa ja Venäjällä. Hän on ollut kysytty esiintyjä suomalaisten orkesterien, mm. Helsingin kaupunginorkesterin ja Radion Sinfoniaorkesterin solistina. Ilmolahti on esiintynyt radio- ja TV-ohjelmissa koti- ja ulkomailla, sekä julkaissut useita äänilevyjä. Ilmolahti esiintyi Kokkolan oopperan solistina syksyllä 2013 Benjamin Brittenin oopperassa Let´s make an Opera ja heinäkuussa 2014 Kurt Weilin oopperassa Der Silbersee.

Hannu Annala opiskeli kitaransoittoa Sibelius-Akatemiassa suorittaen kitarapedagogin ja kitaransoiton diplomitutkinnon erinomaisin arvosanoin. Annala toimii kitaransoiton lehtorina Keski-Pohjanmaan konservatoriossa. Hänen vuosittain K-P:n kesäyliopistossa järjestetyt kaikille avoimet kitarakurssit ovat olleet suosittuja. Annala on julkaissut kitaransoittoon liittyvää kirjallisuutta. Viime vuosina hän on kehittänyt lasten musiikinopettamiseen liittyviä menetelmiä ja oppimateriaalia, josta esimerkkinä on mm. kuvanuottimenetelmä.