Uutiset - Kalajoen seurakunta

Kari Lauri asetettiin virkaan sunnuntaina

Kalajoen kirkkoherra Kari Lari asetettiin virkaan kolmantena adventtisunnuntaina 14.12. Kalajoen kirkossa järjestetyssä messussa. Messun toimitti piispa Samuel Salmi avustajinaan lääninrovasti Kari Tiirola, Kalajoen entinen kirkkoherra, rovasti Rauli Junttila, kirkkovaltuuston pj. Pentti Haapakoski ja kaupunginvaltuustonpj. Pekka Märsylä. Kari Lauri aloitti Kalajoen kirkkoherrana 1.10.2014. Hän toimi aikaisemmin Jalasjärven kirkkoherrana 11 vuotta ja Enontekiön kirkkoherrana 4,5 vuotta. Kari Lauri on Kalajoen seurakunnan 31. kirkkoherra.

Saarnassaan Kari Lauri totesi, että hän on ensimmäinen kirkkoherra, jonka valintaan on osallistunut koko Kalajoen laajentunut seurakunta, johon kuuluvat Himangan ja Raution kappelit. Hän mainitsi olevansa haasteiden edessä ja miettineensä, kuinka pystyy ja osaa täyttää oman paikkansa ja tehtävänsä seurakunnassa. Kari Lauri sanoi, että hän on tullut tekemään työtä koko seurakunnan parhaaksi ja tarvitsee kaikkien seurakuntalaisten tukea tässä tehtävässä. Hän haluaa oppia välittämään koko laumastaan, sen kaikkia kyliä myöten ja toivoo yhtenäistä seurakuntaa, josta huokuu keskinäinen välittäminen.

Kari Lauri viittasi saarnassaan myös lähestyvään jouluun: ”Kohta me kokoonnumme sankoin joukoin kuulemaan kirkkoihimme, mitä tapahtui pienessä Betlehemin kaupungissa. Maailma saa Vapahtajan ja Jumala on valmis kohtaaman meidät. Jumala tulee lähelle, ja me saamme katsella häntä seimen lapsena. Se on koskettava näky vuodesta toiseen. Kaikesta muusta voimme luopua, mutta tästä me yleensä pidämme kiinni. Joulua emme anna pois mistään hinnasta. Tämä meidän rikkinäinen elämä eheytyy hetkeksi jouluseimen äärellä.”

Virkaanasettamismessun jälkeen pidettiin juhla seurakuntakodissa. Juhlassa eri tahot esittivät tervehdyksensä uudelle kirkkoherralle.

piispa Samuel Salmi

kuoronjohtaja Annukka Palola ja kirkkokuorot

kirkkoherra Kari Laurin saarna

virkaanasettamisen suoritti piispa Samuel Salmi avustajinaan lääninrovasti Kari Tiirola, Kalajoen entinen kirkkoherra, rovasti Rauli Junttila, kirkkovaltuuston pj. Pentti Haapakoski ja kaupunginvaltuustonpj. Pekka Märsylä

siunaus

Seurakuntakodissa tervehdyksen esittivät muun muassa herätysliikkeet

ja Kalajoen kaupunginjohtaja Jukka Puoskari.

Juhlassa kuultiin myös muun muassa kuoronjohtaja Heidi Huhtalan ja Mieskuoron laulua.

Teksti ja kuvat: Eveliina Pylväs