Iktys-kvartetilta levy

Kalajokinen Iktys-kvartetti, Eija Rahja-sopraano, Mirja Taari-altto, Kauko Erkkilä-tenori ja Veli Ainali-basso, on laulanut yhdessä viisi vuotta seurakunnan kvartettina erilaisissa tilaisuuksissa. Siksi joulukuun alussa ilmestyvä ensimmäinen levy ”Siunaat askeleemme” on luonnollinen ja odotettu etappi kvartetin toiminnalle. Levyn tuottajana on Kalajoen seurakunta ja joulukuun alussa ilmestyvää mainiota joululahjavaihtoehtoa on myytävänä 15 euron hintaan kirkkoherranvirastosta. Tuotolla tuetaan seurakunnan nimikkolähettien työtä. Julkaisukonsertti on neljäntenä adventtisunnuntaina 19.12. klo 19 Kalajoen kirkossa.

Levy koostuu kvartetin jäsenten valitsemista hengellisistä lauluista, joita he ovat esittäneet vuosien aikana. Kymmenien laulujen joukosta levylle on valittu 23 kappaletta, jotka jakautuvat neljään osioon: kiitoslauluihin, kirkovuoden joulu-pääsiäis –aiheisiin, luomakunta-perhe- sekä iäisyys-ilta –aiheisiin. Joukossa on yksi omaa tuotantoa oleva ”Tämä tuokio” –laulu, jonka tekstin on tehnyt Mirja Taari ja sävellyksen Kauko Erkkilä. Laulu on syvä rukous ihmisen elämänkaarelta, jonka ajatuksiin on helppo yhtyä. ”En voi elämää säilöä purkkiin, enkä nauttia säästellen. Tämä tuokio juuri tässä on merkityksellinen.” Erkkilän sävellys vahvistaa tekstin iloa ja toivoa välittävää sanomaa.

Suurin osa levyn lauluista on säestyksetöntä ja kauniisti soivaa acapella –laulua. Joukossa on myös yksi instrumentaalikappale sopranino –nokkahuilulla sekä sopraanon ja alton duetto ”Agnus Dei” –laulusta. Sovituksista useat ovat Erkkilän ja Ainalin käsialaa. Kvartetin laulajat toivovat, että levyn laulut saisivat olla välittämässä lohtua ja virkistystä.

Levyn on äänittänyt Kalajoen kirkossa Jukka Salmu. Levykannen kuva on Timo Taarin ottama.