Oi, katso Golgataa -konsertti paaston ja pääsiäisen ajan tapahtumista

Palmusunnuntaina 29.3. klo 15 konsertoivat Oulun konservatorion kirkkomusiikkiopiskelijat Kalajoen kirkossa. Konsertin teemana on "Oi, katso Golgataa". Ohjelma 10 e.

Kirkkomusiikin kolmivuotinen koulutusohjelma Oulun konservatoriossa on Suomen ainoa toisen asteen koulu, jossa voi opiskella muusikon perustutkinnon suuntautumisvaihtoehtona kirkkomusiikki. Kirkkomuusikon koulutukseen kuuluu urkujen-, pianon- ja laulun opiskelua, musiikin teoria-aineita sekä yleissivistäviä opintoja. Linjajohtajana ja urkujensoiton lehtorina toimii Christian Ahlskog. Tällä hetkellä kirkkomusiikkia opiskelee 13 opiskelijaa, kuoro koostuu näistä opiskelijoista. Koulusta ei valmistu suoraan kanttoriksi, mutta se on erinomainen väylä ajatellen jatko-opintoja ammattikorkeakouluissa ja Sibelius-Akatemiassa.

"Oi, katso Golgataa" -konsertti sisältää kuoro-, urku- ja yksinlaulumusiikkia paaston ja pääsiäisen ajan tapahtumista. Kuoron ohjelmaan sisältyy mm. tuttu virsi Aurinkomme ylös nousi, Nicolas Deciuksen säveltämä Vapahtajan kuolema, ja suomalainen kansansävelmä Armon lähde sekä duettosävellyksiä Tuomo Nikkolan tuotannosta. Konsertissa kuullaan myös Franz Lisztin Missa Choralis sarjasta messun osat Kyrie ja Gloria. Urkumusiikkina kuullaan J. S. Bach:n teoksia.

Konsertin jälkeen on mahdollista ostaa kirkkomusiikkiopiskelijoiden levyttämiä "Katselen Golgatalle" ja "Kiitä sittenkin" -cd-levyjä. Konsertin ohjelmatuotto menee opiskelijoiden opintomatkaan.