Fermaatti-kuoron ja Vetelin poikakuoron yhteiskonsertti

Kalajoen Fermaatti-kuoro esiintyy yhdessä Vetelin poikakuoron kanssa Kalajoen kirkossa 19.4. klo 19. Idea yhteisestä esiintymisestä on muhinut poikakuoroa johtavan Simo Kankaan mielessä jo pari vuotta. Tuolloin joku vinkkasi, että Fermaatti olisi tasokasta seuraa yhteiskonserttiin.
Nyt kun Vetelin poikakuorolla on 30-vuotisjuhlavuosi, yhteiskonsertti sopi osaksi juhlavuoden tapahtumia.
– Otin yhteyttä Fermaatin johtajaan, Soili Autioon, ja hän innostui kovasti. He olivat tehneet vastikään yhteiskonsertin afrikkalaisen kuoron kanssa.
Simo Kankaan mielestä poikakuoron ja tyttökuoron yhteiskonsertti on kiehtova, sillä äänenkäyttö, sovitukset ja ohjelmisto ovat erilaisia.
Yhteiskonsertteja järjestetään kaksi. Ensimmäinen oli Vetelissä ja toinen on nyt Kalajoella. Paikallinen kuoro aloittaa esiintymiset. Lisäksi kuorojen esitysten välillä soittaa Veikko Siponkosken kitarayhtye. Lopuksi on kuorojen yhteisesitykset.

Vetelin poikakuorossa on 45 laulajaa, noin kahdeksanvuotiaasta nelikymppisiin. Mukana on muutamia alkuperäisjäseniäkin. Konserttikappaleiksi yhteiskonserttiin on valittu normaalin kirkkokonsertin loppuosaa eli konsertti alkaa sopraanojen ja alttojen Paimenpoika-kappaleella. Sen jälkeen koko kuoro laulaa yhteisesti Bachin Kristus valo valkeuden, Oi rakkain Jeesukseni ja Jeesu aarteheni sekä Caccinin Ave Marian ja Webben Angus Dein. Kuoron miesten oma esitys on Vittorian Ave Maria. Vetelin poikakuoron konsertteihin on yleensä kuulunut kuoron keskuudesta kasvaneen, oman urkurin, Matti Pohjoisahon urkusoolo, mutta tällä kertaa sen korvaa Finlandia, jonka hän soittaa molempien kuorojen laulaessa.
Finlandiasta tulee näin täydellinen, sillä kuoro laulaa hymniosan, jossa säestys on pienimuotoista ja muutoin esitys tulee olemaan mahtipontinen.
Toinen kuorojen yhteiskappale on Händelin Messiaksen Lacrymosa-osa.
Veikko Siponkosken kitarayhtye, johon kuuluvat Pietari ja Juho Purola, Tuomo Siponkoski, Jarmo Luomala ja Miika Kangas, soittaa kuorojen vaihtuessa Mårtensonin Myrskyluodon Maijan ja Tikanmäen Aamu lakeuksilla.

Fermaatti-kuoron osuudessa kuullaan afrikkalaisia rytmejä ja sävyjä, sillä heidän ohjelmistoonsa kuuluu kaksi kansanlaulua Afrikasta.
Ohjelmisto alkaa keskiaikaisella hengellisellä sävelmällä Herra paimeneni on. Sen jälkeen Fermaatti-kuoro esittää oman tulkintansa Caccinin Ave Mariasta. Chilcottin pienestä jazz-messusta A little jazz mass kuullaan neljä osaa Kyrie, Gloria, Sanctus ja Agnus Dei. Kalajoen konsertissa siihen lisätään myös osa Benedictus. Afrikkalaisten kansansävelmien jälkeen tyttökuoro jatkaa Rutterin For the beauty of the earth ja saksalaisella keskiaikaisella sävelmällä Personent hodie, jossa on Piae Cantionesin sanoitus.

Fermaattiin kuuluu tällä hetkellä 42 kalajokista11-19 -vuotiasta tyttöä. Kuoroa johtaa Soili Autio.
Kuoron ohjelmisto koostuu vanhoista latinankielisistä kirkkolauluista spirituaaleihin sekä suomalaisista ja muiden maiden kansanlauluista aina klassisiin kuoroteoksiin ja uudempiin, erityisesti nuorisokuoroja varten sävellettyihin nykyteoksiin. Vakituisena säestäjänä toimii Minna-Liisa Kaattari sekä tarvittaessa kuorolaisista koostuvat erilaiset soitinryhmät. Kuoro on tehnyt esiintymis- ja kilpailumatkoja kotimaan lisäksi muualle Eurooppaan, Japaniin ja USAhan. Kuoro on julkaissut kuusi äänitettä, viimeisimmän 'In Excels' 2012.
Molemmat kuorot ovat saaneet Keskipohjanmaa-säätiön apurahan yhteiskonserttien toteuttamista varten.