Uutiset - Kalajoen seurakunta

Kalajoen seurakuntakodin korjaussuunnitelmat etenevät

Uutinen Kalajoen seurakunnan kirkkoneuvoston kokouksesta 29.4.2015

Kirkkoneuvosto hyväksyi Kalajoen seurakuntakodin rakennusurakoitsijaksi Rakennusliike Nivat&Fors Oy:n.  Perusteena on se, että heillä on vastaavantyyppisestä korjausrakentamisesta laajempi kokemus julkisen puolen rakentamisessa, mm. Merenojan koulu Kalajoella ja juuri päättyvä työprojekti Ylivieskan lukiolla. Kalajoen seurakuntakodissa ei ole homeongelmaa, vaan ilmanvaihtoon liittyviä ongelmia. Tämän myötä rakennus täytyy tiivistää ja ilmanvaihto saattaa ajanmukaiseksi. Rakennustekniset korjaustyöt toteutetaan tuntihintaurakkana, jossa urakoitsijan sisällyttää antamiinsa tuntihintoihin töiden kaikki kustannukset. Urakan valvojaksi valittiin Markku Nyman. Kalajoen seurakuntakodin peruskorjaus tulee heikon maksuvalmiuden takia rahoittaa lainarahalla. Kirkkovaltuusto on myöntänyt kuluvan vuoden toimintasuunnitelman ja talousarvion yhteydessä lainanotto-oikeuden kirkkoneuvostolle ko. peruskorjaukseen. Kirkkoneuvosto ottaa 500.000 euron lainan 10 vuoden maksuajalla Kalajoen Osuuspankista.

Kalajoen seurakunta on käynnistänyt säästötoimenpiteitä kireän taloustilanteen takia ja tehnyt henkilöstösuunnitelman, joiden myötä menoja pyritään vähentämään.Kirkkoneuvosto on päättänyt yt-neuvottelujen seurauksena lomauttaa osan henkilöstöstä kahdeksi viikoksi vuoden 2015 aikana, ja osa henkilöstöstä on myös halunnut vaihtaa lomarahan vapaaksi virkaehtosopimuksen mukaisesti. Lomautuksen perusteena ovat seurakunnan kireän taloustilanteen tuomat tuotannolliset ja taloudelliset perusteet. Samoin perustein kirkkoneuvosto on päättänyt irtisanoa yhteensä kaksi työntekijää diakoniasta ja taloushallinnosta vuosien 2015 ja 2016 aikana. Päätökset perustuvat henkilöstösuunnitelmaan, jossa työtehtäviä järjestellään uudestaan. Muilta osin vähennyksiin pyritään eläkkeelle siirtymisten kautta. Palkkamenot ovat suurin menoerä, joten jokaisen vapautuvan viran tai toimen kohdalla on tarkkaan harkittava eri vaihtoehtoja, jotta henkilöstömäärää saadaan vähennettyä tulevina vuosina. Seurakunnan henkilöstösuunnitelman kautta pyritään turvaamaan seurakunnan perustehtävän hoitaminen. Pääpaino on varsinaisen seurakuntatoiminnan puolella, jolloin virkojen kautta tullaan turvaamaan seurakunnan perustehtävän toteutuminen yleisen seurakuntatyön, kasvatuksen, lähetyksen ja diakonian työalueilla. Lisäksi tukitoimet (hallinto, taloushallinto, keittiö- ja kiinteistötoimi) ovat tärkeitä ja välttämättömiä varsinaisen toiminnan kannalta. Ilman niitä seurakunta ei voi toteuttaa tänä päivänä omaa tehtäväänsä. Jatkossa henkilöstösuunnitelmaa käytetään hyödyksi, mutta sitä voidaan myös tarpeen tullen muokata.

Kalajoen seurakunnan kesätyöntekijät on valittu. Kesä- ja heinäkuun aikana kolmen viikon jaksoissa työskentelee 14 kesätyöntekijää seuraavasti; Kalajoella: Laura Isokääntä, Juhana Lauri, Anni Saksholm, Anttoni Erkkilä, Kiia Kemppainen, Lauri Kauppila, Himangalla: Anni Herrala, Tuomas Porkamaa, Laura Pahkala, Niko Heikkilä, Elina Liimatta, Ville Yrjänä, Rautiossa: Antti Alajoki, Santeri Rahkola. Hakijoita oli tänä vuonna yhteensä 79.