Uutiset - Kalajoen seurakunta

Kalajoen seurakuntaan hallinto- ja taloussihteerin virka

Uutinen Kalajoen seurakunnan kirkkovaltuuston kokouksesta 17.12.2010:

Kalajoen seurakunnan kirkkovaltuusto päätti lakkauttaa lähetys- ja tiedotussihteerin sekä toimistopäällikön viran vuoden vaihteessa. Toimistopäällikön viran sijaan valtuusto perusti hallinto- ja taloussihteerin viran ensi vuoden alusta. Kirkkovaltuusto perusti myös aikaisemmin jo määräaikaisena olleen lähetyssihteerin kokoaikaisen toimen, johon kuuluu myös pyhäkoulusihteerin tehtävät. Tähän toimeen siirrettiin Anna-Maija Pahkala, joka on hoitanut jo määräaikaista toimea. Tiedottajan palvelut ostetaan jatkossa Ylivieskan seurakunnalta.

Ensi vuoden budjetti niukasti ylijäämäinen
Kirkkovaltuusto hyväksyi yksimielisesti ensi vuoden toiminta- ja taloussuunnitelman. Hyvä taloudenpito sai valtuutetuilta kiitosta. Toimintatuotot ovat 344.450 euroa ja toimintamenot 2.440.810 euroa. Verotuloennuste on 2.316.000 euroa, vuosikate 112.420 euroa ja tilikauden ylijäämä 300 euroa. Investointimenot ovat 719.000 euroa. Suurin investointikohde on vuonna 2010 aloitettu Himangan kirkon peruskorjaus, johon on varattu 580.000 euroa.  Muita suurempia investointeja ei ole lähiaikoina tiedossa. Investoinnit pystytään hoitamaan omin varoin.

Yhdistyminen opetti erilaisuuden hyväksymistä
Valtuutettu Jukka Stolp esitti kirkkoneuvoston ja –valtuuston esityslistojen julkaisemista kotisivuilla. Kirkkovaltuuston puheenjohtaja Pentti Haapakoski tiivisti valtuustokauden isoimmaksi asiaksi Himangan ja Kalajoen yhdistymisen vuoden 2010 alusta. Haapakoski kiitteli valtuuston yhtenäisyyttä ja yhdistymisestä johtunutta erilaisuuden oppimista sekä keskustelevuutta. Valtuutettu Jorma Tikkanen totesi himankalaisten puolesta seurakuntien yhdistymisen olleen ”isovanhempien määräämä”, mutta oli tyytyväinen siitä, että himankalaiset ovat tulleet hyvin kuulluiksi.