”Kannel soi ja runo helisee” -kesämusiikkisarjassa Kalajoella

Kalajoen seurakunnan Vuorenkallion kappelin kesämusiikkisarjassa esiintyvät keskiviikkona 1.7. klo 19.30 Tuuli Tamminen-Syrjälahti (runot) ja Hannu Syrjälahti (kantele).

Musiikki-illan esiintyjät tulevat Etelä-Pohjanmaalta, Kauhajoelta. Tuuli Tamminen-Syrjälahti on koulutukseltaan diakoni ja Hannu Syrjälahti on pappi. He ovat hiljattain eläköityneet kirkon töistä ja molemmille taide on toinen kutsumus. Hannu soittaa, säveltää ja maalaa, Tuuli kirjoittaa runoja ja proosaa sekä ohjaa kansalaisopiston runoryhmää.

Hannu Syrjälahden pääsoitin on ollut konserttikannel, jo yli 40 vuotta. Lisäksi hän soittaa erilaisia vanhoja paimensoittimia. Hän on opettanut kanteleensoittoa mm. Sibelius-Akatemiassa, Espoon musiikkiopistossa, Helsingin konservatoriossa ja kesäleireillä Ilomantsissa. Hannu on säestänyt kanteleella monissa levytyksissä ja julkaissut neljä soololevyä.  Niistä viimeisimmällä, Syyspäivänä-cd:llä hän soittaa yksin ja osaksi yhdessä sellisti Veikko Höylän sekä oboisti Aale Lindgrenin kanssa omia sävellyksiään ja sovituksiaan. Tuulikannel-sävellyksessä Hannun kanssa soittavat myös hänen silloiset oppilaansa Anna-Kaisa Liedes ja Anu Itäpelto. Levy sai uutuuslevykilpailussa Vuoden kantelelevy -palkinnon vuonna 2009. Hannu Syrjälahti kertoo, että viime vuosina saamansa Parkinson-diagnoosin jälkeen maalaamisesta ja kuvanteosta on tullut hänen ”kolmas kutsumuksensa”.

Tuuli Tamminen-Syrjälahti on julkaissut runoteokset Sisällä virtaa v. 2005 ja Harmaa säteilee v. 2013. Risto Kormilainen kirjoitti Kotimaa-lehdessä Tuulin toisen runokirjan ilmestyttyä: ”Tuuli Tamminen-Syrjälahti kirjoittaa raikasta, perinteikästä ja moniulotteista runoa, -näkyy myös diakoninen ulottuvuus, elämän haavoittuvuus, mutta myös syvä ilo.  Rakkaus avautuu runoissa sanoja suuremmaksi arjen pienissä teoissa niin rakastetun kuin lähimmäistenkin kesken. Tamminen-Syrjälahti ei saarnaa runoissaan, vaan viipyilevällä tavalla kuljettaa halki maiseman myös hengellisen ulottuvuuden kautta ”. Tuuli kirjoittaa myös blogia osoitteessa www.maaliskukka.blogspot.com.